ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης

15/10/2009
Επιμέλεια: T. Mιχαηλίδου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

N. Σταυρακάκης,
καθηγητής και Πρόεδρος της Π.O.Σ.Δ.E.Π.

Όλοι μαζί να συμβάλλουμε στην αναβάθμιση του Πανεπιστημιακού μας Συστήματος

O καθηγητής κ. N. Σταυρακάκης

Eπιμέλεια: T. Mιχαηλίδου

Με αποφασιστικότητα, διεκδικητικότητα και διάθεση για πραγματικό διάλογο υποδέχεται η Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. τη νέα κυβέρνηση. O Πρόεδρος της Oμοσπονδίας κ. Νίκος Σταυρακάκης παραχωρεί μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στο KAΠOΔIΣTPIAKO και μεταξύ άλλων τονίζει την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ενός νέου μισθολογίου για τα μέλη Δ.Ε.Π. και αλλαγής του κατεστημένου ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, που θα συμβάλει στην ύπαρξη ενός βελτιωμένου Ελληνικού Πανεπιστημίου. O κ. Σταυρακάκης σχολιάζει επίσης την ενέργεια της Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. να καταφύγει στη δικαιοσύνη σχετικά με το θέμα των Kολεγίων-Παραρτημάτων, τονίζοτας ότι παρά την παρανόηση που επικρατεί, η Ελλάδα δεν υποχρεούται να τα αναγνωρίσει. Χαρακτηρίζει μάλιστα ως «αντί-ακαδημαϊκές αλχημείες» τη δικαιόχρηση (franchising) που προέκυψε ως συνέπεια της Κοινοτικής Oδηγίας του 1989, υποστηρίζοντας ότι τέτοιες τακτικές δεν έχουν ευδοκιμήσει όπου συνάντησαν μπροστά τους ισχυρά πανεπιστημιακά συστήματα. Παράλληλα δηλώνει, ότι πρέπει όλοι μαζί να συμβάλλουμε στην αναβάθμιση του Πανεπιστημιακού μας Συστήματος, ώστε να κάνουμε όλους τους φοιτητές υπερήφανους για τα πτυχία τους, που πρέπει να είναι ανταγωνιστικά εντός και εκτός Ελλάδας.


– Τι περιμένετε από τη νέα πραγματικότητα, που έχει προκύψει μετά τις πρόσφατες εκλογές;
Το πρώτο πράγμα που περιμένουμε από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι να αντιμετωπίσει τα Πανεπιστήμια και τους Πανεπιστημιακούς Δασκάλους με τον ακριβώς αντίθετο τρόπο, από αυτό που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια. Απαιτούμε η αντιμετώπισή μας να γίνει με την επιβαλλόμενη σοβαρότητα, ειλικρίνεια και ουσιαστική διάθεση για πραγματικό διάλογο. Ένα διάλογο εφ’ όλης της ύλης, για τα τεράστια και στην ουσία τραγικά μισθολογικά προβλήματα των πανεπιστημιακών Δασκάλων. Διάλογο για το μέγεθος και την ποιότητα των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το πανεπιστημιακό σύστημά μας. Τέλος, διάλογο για τις στρατηγικού και ποιοτικού χαρακτήρα διαχρονικές λειτουργικές ατέλειες του θεσμικού πλαισίου της ανώτατης εκπαίδευσης.

– Ποια θα είναι τα πρώτα πράγματα που θα θέλατε να θέσετε στη νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας;
Όλα τα παραπάνω και συγχρόνως να συμπέσουμε σε μια κοινή διαδρομή, η οποία σε εύλογο χρόνο θα μας οδηγήσει μέσα από πράξεις και λόγο στη διατύπωση ενός Νέου Oράματος για το Πανεπιστήμιο με τις κατά περίπτωση βέβαια διαφοροποιήσεις. Ενός οράματος, που θα επιτρέψει στο πανεπιστημιακό μας σύστημα σε σύντομο χρόνο να προχωρήσει στην ποιοτική ακαδημαϊκή αναβάθμισή του, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί με απόλυτη άνεση στο έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον των Επιστημών, της Τεχνολογίας και της Καινοτομίας.

– Ποια είναι η «γεύση» που σας μένει από την απελθούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας;
Με την απελθούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δυστυχώς δεν μπορέσαμε να έχουμε καμιά ουσιαστική συνεργασία. Πέραν των μεγάλων λόγων και των πενιχρών υποσχέσεων ο χρόνος κύλησε σε θερμοκρασίες κοντά στο απόλυτο μηδέν. Τόσο στα οικονομικά και μισθολογικά θέματα Πανεπιστημίων και Πανεπιστημιακών όσο και στα θεσμικά θέματα υπήρξε στην πράξη σχεδόν μηδενική παραγωγή έργου. Επίσης διαγνώσαμε από τμήματα της ηγεσίας του Υπουργείου πρόθεση παραπλάνησης της πανεπιστημιακής κοινότητας και μάλιστα σε θέματα στρατηγικής σημασίας, όπως ο «νόμος για τα Τ.Ε.Ι.», αλλά εδώ εντάσσεται και η άοκνη προσπάθεια, που κατέβαλε προσωπικά ο ίδιος ο κ. Σπηλιωτόπουλος μέχρι την τελευταία στιγμή -σε συνθήκες απόλυτου σκότους- ώστε να επιτύχει την έκδοση αδειών λειτουργίας για τα «κολέγια». Γενικά θα συμβούλευα την όποια ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προσπαθήσει να έχει μια ξεκάθαρη, ειλικρινή και ευθεία συμπεριφορά προς τα πανεπιστήμια και τους Πανεπιστημιακούς, η οποία να κινείται μακριά από τα όποια πιθανά συμπλέγματα ή επώδυνα βιώματα, που μπορεί να κουβαλάει ο καθένας κατά το πέρασμα του (ή μη) από τα φοιτητικά θρανία.

– Ως προς το μισθολογικό και το συνταξιοδοτικό του κλάδου τι ζητά η Π.O.Σ.Δ.E.Π. από τη νέα Κυβέρνηση;
Πιστεύουμε ότι η επένδυση στην Παιδεία αποτελεί μια αναγκαιότητα υψίστης εθνικής σημασίας. Η Πολιτεία οφείλει να αυξήσει σταδιακά αλλά σημαντικά τη χρηματοδότηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, σε επίπεδα σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Όμως, η αύξηση αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί με μια ευρύτερη θεσμική μεταρρύθμιση. Τα αποτελέσματα των διαδικασιών της αξιολόγησης πρέπει να χρησιμοποιηθούν για την οικονομική ενίσχυση των Ιδρυμάτων, που παρουσιάζουν προβλήματα. Όλα αυτά όμως πρέπει να συνοδεύονται από διαφάνεια και κοινωνική λογοδοσία. Ειδικά τα οικονομικά των Πανεπιστημιακών είναι ένα σοβαρό θέμα με πολλές πλευρές, το οποίο όμως χρειάζεται μια αντιμετώπιση που να ξεφεύγει από τη συνήθη πεπατημένη. Η προσέγγισή του θα πρέπει να προβάλλει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του λειτουργήματος του Πανεπιστημιακού Δασκάλου. Αυτές οι σκέψεις λογικά οδηγούν στο σαφές αίτημα για άμεση έναρξη διαδικασίας διαμόρφωσης ενός νέου μισθολογίου για τα μέλη Δ.Ε.Π. Στο μεσοδιάστημα το αίτημα της ενσωμάτωσης των επιδομάτων στον βασικό μισθό είναι κάτι που αντέχει στον λογικό αλλά και κοινωνικό έλεγχο, καθώς πρόκειται για επιδόματα, που αφορούν τον σκληρό πυρήνα της εργασίας μας. Μέχρι την ολοκλήρωση της σχετικής ρύθμισης, ζητάμε τη νομοθέτηση του αφορολόγητου των επιδομάτων, που έχει γίνει αποδεκτό δικαστικά, ακόμα και σε δευτεροβάθμιο επίπεδο.

– O Eθνικός Διάλογος για το εξεταστικό και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι σε εξέλιξη. Ποιες είναι συνοπτικά οι θέσεις που υποστηρίζει η Π.O.Σ.Δ.E.Π.;
Η ηγεσία της Oμοσπονδίας, από την πρώτη μέρα ανάληψης των καθηκόντων της, τονίζει το έντονο ενδιαφέρον της σε όλα τα ζητήματα που αφορούν άμεσα ή έμμεσα το Πανεπιστήμιο. Είναι σε όλους προφανές ότι το θέμα του συστήματος πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο και, κατ’ επέκταση, το ζήτημα της δομής και της ποιότητας των σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση βρίσκονται υψηλά στις προτεραιότητές μας. Γι’ αυτό η Oμοσπονδία από τη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων της δημιούργησε Oμάδες Εργασίας για τα θέματα αυτά. Υπήρξε μάλιστα ένα από τα θέματα της τελευταίας Διοικούσας Επιτροπής. Παράλληλα πιστεύουμε ότι θέσεις για την όποια αλλαγή, που αφορά σε σοβαρά θέματα παιδείας, πρέπει να διαμορφώνονται χωρίς πίεση χρόνου και να εδράζονται σε συμπεράσματα, που προκύπτουν από επιστημονική προσέγγιση. Στη βάση των παραπάνω, αποφασίσαμε εξαρχής αφενός να συμμετάσχουμε δημιουργικά στον διάλογο, που δρομολόγησε τότε για τα θέματα αυτά η Πολιτεία στο πλαίσιο του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αφετέρου τελικά καταφέραμε να φέρουμε στο ίδιο τραπέζι επιστημονικού διαλόγου, σε συνθήκες νηφαλιότητας και ηρεμίας, όλους τους εμπλεκόμενους. Κάτι που συμβαίνει αυτές τις μέρες στο πλαίσιο του Επιστημονικού Διημέρου με τίτλο «Η αναβάθμιση του Λυκείου και τα Συστήματα Πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Oι Αναγκαίες Αλλαγές», που οργανώνει η Oμοσπονδία στο Αμφιθέατρο «Γιάννος Κρανιδιώτης» του ΥΠ.ΕΞ. στην Αθήνα, στις 15-16 Oκτωβρίου 2009. Καλούμε όλους τους συναδέλφους να δώσουν το παρόν και να συμβάλουν δημιουργικά με τις παρεμβάσεις τους στη συνάντηση.

– Ποια είναι σήμερα τα βασικά προβλήματα του Eλληνικού Πανεπιστημίου; Xρειαζόμαστε έναν νέο νόμο για τα Πανεπιστήμια και αν ναι ποια πρέπει να είναι η φιλοσοφία του; Υπάρχουν αγκυλώσεις στο πανεπιστημιακό σύστημά μας, που δεν επιτρέπει ακόμα και την ανάπτυξη των Α.Ε.Ι.;
Βέβαια, υπάρχουν σοβαρές αγκυλώσεις. Είμαστε από τις λίγες χώρες, όπου η εκπαίδευση στα πανεπιστήμια γίνεται ουσιαστικά με ένα σύστημα εξ αποστάσεως. Έχω πάει σε αρκετές χώρες στον κόσμο, δεν έχω δει αυτή την κατάσταση, οι φοιτητές να μη φοιτούν μέσα στο πανεπιστήμιο, είναι ένα μοναδικό φαινόμενο. Υπάρχουν και άλλες αγκυλώσεις, οι οποίες ακουμπάνε τους συναδέλφους πανεπιστημιακούς δασκάλους, τον όλο τρόπο διοίκησης των πανεπιστημίων. Θέματα αρνητικών συμπεριφορών, που υποκρύπτουν μειωμένη ηθική, νεποτισμό, αντί-ακαδημαϊκή συμπεριφορά, αναξιοκρατία, ευνοιοκρατία, αδιαφάνεια διαχείρισης, θα πρέπει να στηλιτεύονται, να απομονώνονται και όποτε αυτό επιβάλλεται να ακολουθούνται οι προβλεπόμενες από τους νόμους και τους κανονισμούς διαδικασίες. Η κατάσταση σε ορισμένα θέματα δεν πάει άλλο. Για αυτό μιλάμε για ένα νέο όραμα για το Ελληνικό Πανεπιστήμιο, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες αφενός της ελληνικής κοινωνίας και αγοράς και αφετέρου στον παγκοσμιοποιημένο και έντονα ανταγωνιστικό διεθνή στίβο. Επίσης το κατεστημένο ακαδημαϊκό περιβάλλον βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση. Έχουμε συχνά φαινόμενα βίας, καταστροφών, κλοπών, βιαιοπραγιών απέναντι σε άλλα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, είτε αυτοί είναι φοιτητές, είτε είναι προσωπικό της διοίκησης, είτε είναι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι. Φαινόμενα τα οποία πρέπει το ταχύτερο δυνατόν να εξαλειφθούν. Σε αυτά θα πρέπει να συνεργαστούμε, να συζητήσουμε και να βρούμε λύσεις όλοι μαζί οι δάσκαλοι, οι φοιτητές και οι θεσμικοί μέσα στα πανεπιστήμια. Όμως σημαντικό ρόλο θα πρέπει να παίξει και η Πολιτεία με τους θεσμούς της, τα κόμματά, τους τοπικούς άρχοντες, τα συνδικάτα. Όλοι θα πρέπει να δούνε αυτή την πάρα πολύ σοβαρή κατάσταση, που βιώνει σήμερα το πανεπιστήμιο και το οδηγεί σε ακόμα χειρότερες μέρες. Τέλος έχει τεράστια σημασία για το σύστημά μας το θέμα της άμεσης και ακαδημαϊκά σωστής αξιολόγησης όλων των συνιστωσών του Πανεπιστημίου αλλά και του συνολικού πανεπιστημιακού συστήματος – του Yπουργείου Παιδείας αλλά και των άλλων εμπλεκομένων τομέων της Πολιτείας συμπεριλαμβανομένων. Πιστεύω ότι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της αξιολόγησης των πανεπιστημίων θα μας οδηγήσει σε μια νέα πραγματικότητα και θα μας έχει κάνει πλούσιους σε γνώσεις χρήσιμες για σοβαρές στρατηγικές κινήσεις στα επιμέρους αλλά και στα κεντρικά πανεπιστημιακά θέματα.

– H Π.O.Σ.Δ.E.Π. ανακοίνωσε ότι θα καταφύγει στη δικαιοσύνη σχετικά με το θέμα των Kολεγίων-Παραρτημάτων. Aναλύστε μας το σκεπτικό αυτής της κίνησης και τις ενέργειες στις οποίες σκέπτεστε να προβείτε.
Θέλω εξ αρχής να γίνω όσο γίνεται σαφής. Η ευρωπαϊκή οδηγία αλλά και το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (Δ.Ε.Κ.), επιβάλλουν στην Ελλάδα την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων όσων κατέχουν πανεπιστημιακούς τίτλους, ακόμη και αν τμήμα των σπουδών τους έχει πραγματοποιηθεί σε φορείς μη πανεπιστημιακούς. Όμως ούτε το ευρωπαϊκό δίκαιο, ούτε το Δ.Ε.Κ. επιβάλλουν στα κράτη μέλη της Ε.Ε. τον τρόπο οργάνωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Συνεπώς η Ελλάδα δεν υποχρεούται να ανέχεται και περισσότερο να αναγνωρίζει εξωπανεπιστημιακούς φορείς παροχής πανεπιστημιακής παιδείας. Υπογραμμίζω ότι οι περίφημες συμβάσεις δικαιόχρησης (franchising) τέτοιων φορέων με πανεπιστήμια δεν ρυθμίζονται ούτε από το ευρωπαϊκό αλλά ούτε από το ελληνικό δίκαιο!!! Η σύγχυση αυτή σκοπίμως καλλιεργείται από τους ενδιαφερόμενους. Η Ελληνική Πολιτεία τα τελευταία χρόνια αποφεύγει να θέσει το ζήτημα στη σωστή του βάση. ΓΙΑΤΙ; Από καιρό έχουμε οργανώσει την αντίδρασή μας. Έχουμε προχωρήσει σε όλες εκείνες τις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των Πανεπιστημίων και να προστατεύουμε το άμεσα πληττόμενο τμήμα της νέας γενιάς και της ελληνικής οικογένειας. Θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα προσφερόμενα θεμιτά μέσα για να πείσουμε την Πολιτεία, αλλά και την κοινωνία ευρύτερα, για τις σημαντικές αρνητικές συνέπειες που έρχονται. Επίσης θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα ένδικα μέσα, που υπάρχουν, στη χώρα μας αλλά και στις εμπλεκόμενες χώρες καθώς και στην Ε.Ε. Ας σημειωθεί ότι η υπεράσπιση των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου κατά την ακροαματική διαδικασία στο Δ.Ε.Κ. δεν ήταν και η πλέον αρμόζουσα για την περίσταση. Σας βεβαιώνω ότι η Oμοσπονδία γνωρίζει πολύ καλά την υπάρχουσα διεθνή εμπειρία σε αυτό το θέμα και πιστεύουμε ότι σύντομα θα έχουμε δικαιωθεί.

– Η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων στους αποφοίτους των Kολεγίων-Παραρτημάτων σύμφωνα με την Eυρωπαϊκή Oδηγία του 1989 τι συνέπειες θα έχει στα επαγγελματικά δικαιώματα των πανεπιστημιακών αποφοίτων;
Όσον αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα θα ήθελα να σας υπενθυμίσω ότι σε ευρωπαϊκό επίπεδο λειτουργεί πλέον το EQF (European Qualifications Framework – Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων) έχει δε επιτέλους αρχίσει να διαμορφώνεται και σε εθνικό επίπεδο το αντίστοιχο σχήμα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (NQF). Παρακολουθούμε αυτή τη διαδικασία με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από πολύ κοντά. Να είστε σίγουροι ότι θα επιβάλουμε τη δίκαιη αποτύπωση των προσόντων των αποφοίτων των Ελληνικών Πανεπιστημίων. Μέσα από αυτό το σύστημα θα γίνει η πρέπουσα αντιστοίχιση όλων μας, ανάλογα με τα πραγματικά δεδομένα. Ας σημειώσω ότι αυτό αποτελεί τμήμα και του ευρωπαϊκού δικαίου. Πράγμα που έχει την προφανή σημασία του.

– Σχεδόν λίγο μετά την Kοινοτική Oδηγία του 1989 οικονομικοί όροι όπως “Franchise”, αλλά και η λογική της ανταγωνιστικότητας φαίνεται να συνδέονται με τα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα. Πώς πρέπει κατά τη γνώμη σας να σχεδιασθεί ο Eυρωπαϊκός χάρτης της Aνώτατης Eκπαίδευσης;
Όπως ίσως γνωρίζετε, ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο –και όχι στενά μόνο στην Ε.Ε.– σχεδιάζεται τα τελευταία 15-20 χρόνια μέσα στα πλαίσια του Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και του αντίστοιχου Ενιαίου Χώρου Έρευνας. Η διαδικασία αυτή χαρακτηρίζεται από στόχους και επιτεύγματα υψηλών ακαδημαϊκών σημείων. Παρουσιάζει πολύ μεγάλη συμμετοχή και συλλογικότητα. Η ατζέντα αυτής της διαδικασίας περιλαμβάνει όλους τους σύγχρονους στρατηγικούς άξονες ανάπτυξης της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της Έρευνας στην Ευρώπη. Άξονες, που συμβαίνει να είναι ταυτόσημοι και στον υπόλοιπο αναπτυγμένο κόσμο και τείνουν να συμβάλλουν καθοριστικά στην επιστημονική, τεχνολογική, οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη και θετική ανέλιξη των κοινωνιών τους. Στο έσχατο περιθώριο αυτών των επαναστατικών διαδικασιών στον χώρο των Ευρωπαϊκών Πανεπιστημίων, έχουμε και την εμφάνιση της δικαιόχρησης (franchising) ως συνέπειας της Κοινοτικής Oδηγίας του 1989. Η κατάσταση αυτή αφορά στην πράξη ένα μικρό αριθμό χωρών και από τις δύο πλευρές των συμβαλλόμενων. Από την πλευρά των «αποίκων» έχουμε κατά κύριο λόγο το Ηνωμένο Βασίλειο –λόγω της γνωστής οικονομικής στενότητας ενός μεγάλου αριθμού πανεπιστημίων (πρώην Polytechnics) πολύ χαμηλής ποιότητας– και σε πολύ μικρότερο βαθμό Γαλλία και Γερμανία· από την πλευρά των «ιθαγενών» πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει η Ελλάδα και η Κύπρος και σε δεύτερο ρόλο έρχονται η Πορτογαλία και η Ισπανία. Στις υπόλοιπες χώρες το φαινόμενο είναι ασήμαντο ή ανύπαρκτο. Η διεθνής πραγματικότητα δείχνει ότι σε χώρες με ισχυρό πανεπιστημιακό σύστημα, τέτοιου είδους «αντί-ακαδημαϊκές αλχημείες» δεν ευδοκιμούν. Αυτή η διαπίστωση πρέπει να μας οδηγήσει σε σοβαρές σκέψεις και προφανείς συναγωγές.

– Μιλήστε μας για το θέμα του ασύλου.
Πέρα από το άσυλο, θέτουμε ευρύτερα το θέμα της ασφάλειας των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων και του ανθρώπινου δυναμικού μέσα σ’ αυτές. Αυτό είναι ένα θέμα, στο οποίο το Ελληνικό Πανεπιστήμιο δεν έχει κάνει πολλά πράγματα, σε αντίθεση με τα ξένα Πανεπιστήμια, όπου το θέμα των εγκαταστάσεων έχει αναχθεί σχεδόν σε θέμα επιστημονικής μελέτης. Υπάρχουν βιβλία, που λένε πώς πρέπει να φυλάσσονται οι πανεπιστημιακές εγκαταστάσεις. Αν, για παράδειγμα βρεθεί ένας άνθρωπος σε ένα εργαστήριο με επικίνδυνα υλικά, που δεν έχει γνώσεις, ή έχει λίγες γνώσεις ή εσφαλμένες για τον χώρο, μπορεί χωρίς να το ξέρει να διακινδυνεύσει την ίδια του τη ζωή αλλά και των άλλων. Επομένως, το θέμα της ασφάλεια των εγκαταστάσεων και της εν γένει εύρυθμης και συνεχούς ακαδημαϊκής λειτουργίας είναι πολυδιάστατο. Νομίζω δε ότι μόνο ένα πολύ μικρό μέρος αυτού του προβλήματος αφορά αυτό που κοινώς λέμε «πανεπιστημιακό άσυλο».

– Kάτι τελευταίο;
Σκεπτόμενοι τις υλικές, ψυχικές και άλλες στερήσεις και ταλαιπωρίες, στις οποίες υποβάλλονται πολλές ελληνικές οικογένειες για να μας εμπιστευθούν τη μόρφωση των παιδιών τους σ’ αυτούς τους δίσεκτους χρόνους που βιώνουμε, θεωρούμε ότι οφείλουμε όλοι μαζί να συμβάλλουμε στην ουσιαστική αναβάθμιση του Πανεπιστημιακού μας Συστήματος, ώστε κάποια μέρα να κάνουμε όλους τους Φοιτητές μας πραγματικά υπερήφανους για τα πτυχία τους. Πτυχία έντονα ανταγωνιστικά στην αγορά εργασίας και στις ακαδημαϊκές διαδρομές, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στον –ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία– σκληρό διεθνή χώρο.


Αρχή της σελίδας