ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

1/7/2009
Επιμέλεια: T. Mιχαηλίδου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Aπόστολος Σάντας,
αγωνιστής της Eθνικής Aντίστασης,

Eκδήλωση τιμής σε έναν μεγάλο αγωνιστή


Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου, μετά από πρόταση του Aντιπρύτανη καθηγητή κ. I. Kαράκωστα, τίμησε τον αγωνιστή της Εθνικής Αντίστασης κ. Απόστολο Σάντα, με επίδοση τιμητικού ψηφίσματος και μεταλλίου, σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών. O Πρύτανης, καθηγητής κ. Χρήστος Κίττας χαρακτήρισε τον κ. Σάντα ως μία από τις σημαντικότερες μορφές της νεότερης ελληνικής ιστορίας. O πρωτοετής τότε φοιτητής της Νομικής Σχολής μαζί με τον Μανώλη Γλέζο, τη νύχτα της 30ής προς 31η Μαΐου 1941, ύψωσαν τα όρια του ανθρώπινου ηρωισμού και του γνήσιου πατριωτισμού σε ύψη δυσθεώρητα, κατεβάζοντας την πολεμική σημαία των Γερμανών από την Ακρόπολη, με κίνδυνο να τους αντιληφθεί μία ολόκληρη διμοιρία και άφησαν την ελληνική σημαία να κυματίζει. Η πράξη αυτή όπως σημείωσε ο κ. Κίττας, έδωσε ένα μήνυμα αντίστασης και ελπίδας στους Έλληνες. Η αντίσταση κατά των κατακτητών όμως για τον Απόστολο Σάντα δεν σταμάτησε εκεί. Στις αρχές του 1942 εντάσσεται στο ΕΑΜ και αναπτύσσει μεγάλη δράση. Όταν έγινε πλέον γνωστός στην Γκεστάπο ανέβηκε στο Αντάρτικο και εντάχθηκε στον ΕΛΑΣ. Μετά την απελευθέρωση και τη Συμφωνία της Βάρκιζας, κυνηγήθηκε άγρια μαζί με τον Γλέζο γιατί ήταν σύμβολα της Αντίστασης. Eξορίστηκε στην Ικαρία και μετά φυλακίστηκε στις ναυτικές φυλακές της Ψυτάλλειας· μετά στάλθηκε στο τρίτο Τάγμα της Μακρονήσου. Στη συνέχεια έφυγε πρώτα στην Ιταλία και ακολούθως στον Καναδά ζητώντας πολιτικό άσυλο. Γύρισε στην Ελλάδα το 1963, πιστεύοντας ότι όλα πλέον θα πάνε καλά, όμως κατά τη διάρκεια της δικτατορίας φυλακίσθηκε και πάλι. Έχει λάβει παράσημα από πολλές συμμαχικές χώρες, ενώ από την Ελλάδα τιμήθηκε το 1982 με την αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Αν και άριστος απόφοιτος της Νομικής, με αποτέλεσμα να του δοθεί υποτροφία για συνέχιση των σπουδών στη δημοσιογραφική σχολή του Columbia University των Η.Π.Α. δεν την έλαβε ποτέ λόγω «χαρακτηρισμού». Αυτό που μένει ως παράδειγμα από την προσωπικότητά του, είναι όχι μόνο η ανιδιοτέλεια και ο ηρωισμός του αλλά και η σεμνή στάση ζωής που επέλεξε να ακολουθήσει. O Απόστολος Σάντας μιλάει στο «Καποδιστριακό» για τους νέους, τα Μ.Μ.Ε. και τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.


- Είστε ένας άνθρωπος γνωστός για τη συμμετοχή σας στην Εθνική Αντίσταση. Στη συνέχεια επιλέξατε μία ήσυχη πορεία και δεν συμμετείχατε στον πολιτικό βίο μέσω κάποιου κόμματος όπως θα περίμενε ίσως κανείς. Γιατί συνέβη αυτό;
Όταν αποφυλακίσθηκα με το τέλος της δικτατορίας, είχα σιχαθεί την κατάσταση που έβλεπα έτσι δεν θέλησα να πολιτευτώ. Είναι και στον χαρακτήρα μου να μην μου αρέσει η πολιτική. Αυτό όμως δεν θα πει ότι ήμουν αποστασιοποιημένος από τα κοινά. Ήμουν ένας ενεργός πολίτης όσον αφορά θέματα της δημοκρατίας και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Σχετικά όμως με τα κόμματα ήμουν «ανενεργός» λόγω προσωπικών πεποιθήσεων.

- Έχετε αγωνιστεί με αυτοθυσία για μία ανεξάρτητη και ελεύθερη Ελλάδα. Πώς θα ορίζατε στη σημερινή εποχή το περιεχόμενο και την έννοια της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας;
Πίστεύω ότι σήμερα η Ελλάδα είναι μεν ελέυθερη δεν είναι όμως τελείως ανεξάρτητη. Υφίσταται επιρροές και απειλές από πολύ ισχυρότερα κράτη τα οποία διαφεντεύουν σήμερα ολόκληρο τον κόσμο. Μάλιστα θεωρώ ότι αυτά τα κράτη είναι πιο επικίνδυνα από τότε που είχαμε τους Γερμανούς, διότι υπεισέρχονται οικονομικά με την κατανάλωση και την πίστωση, ενώ παράλληλα βομβαρδίζουν και κτυπούν αμάχους τρομοκρατώντας τους λαούς. Έτσι περνάνε τη γραμμή που θέλουν. Από αυτό δεν γλυτώνει ούτε η χώρα μας. Όμως τίποτα από ό,τι κάναμε εμείς δεν πάει χαμένο. Πιστεύω ακράδαντα ότι οι επόμενες γενιές περικλείουν μέσα τους τα δικά μας ήθη και έθιμα και τους αγώνες που κάναμε εμείς και μια μέρα αυτά θα βγουν στην επιφάνεια.

- Η νέα γενιά είχε χαρακτηριστεί ως μία γενιά χωρίς ενδιαφέρον για την πολιτική και τα κοινά. Έπειτα ήρθαν τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008 που από άλλους χαρακτηρίστηκαν ως εξέγερση και από άλλους ως αναταραχές στο κέντρο της Αθήνας. Ποια είναι η δική σας άποψη για τα συγκεκριμένα γεγονότα και για τη σημερινή νεολαία γενικότερα;
Oι νέοι σήμερα αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα, όπως η ανεργία. Παράλληλα έχουν μεγαλώσει σε μία κοινωνία με χαρακτηριστικό την απληστία, με αποτέλεσμα δύσκολα να προσαρμόζονται στην οικονομική κρίση που έρχεται να τους πάρει πίσω τα προνόμια που είχαν συνηθίσει να βλέπουν στις προηγούμενες γενιές. Δέχονται, επίσης, μεγάλες επιρροές από τον δυτικό τρόπο ζωής έτσι όπως προβάλλεται από την προπαγάνδα των Μ.Μ.Ε. Πιστέυω ότι τον Δεκέμβρη είχαμε μία έξαρση της νεανικής ορμής και ήταν ένα είδος εξεγέρσεως. Τα καταστροφικά φαινόμενα που βιώσαμε δεν ξεκίνησαν από την υγιή νεολαία αλλά από διάφορα τρομοκρατικά και ανεύθυνα στοιχεία που εισχώρησαν και δεν έχουν καμία σχέση με τη νοοτροπία των νέων και καμία ιδεολογία. Μην ξεχνάμε πως τα ίδια έγιναν στην Γαλλία και αλλού. Σχηματίστηκε λοιπόν μία κακή εντύπωση, όμως στην πραγματικότητα ήταν μία διαμαρτυρία των νέων γιατί δεν έχουν πού να πιστέψουν. Ήταν ένα ξέσπασμα που το εκμεταλλεύτηκαν κάποιοι. Αγαπώ πάρα πολύ τα νέα παιδιά και όλοι εμείς οι παλιοί στηρίζουμε σε αυτά την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, για το οποίο εμείς πολεμήσαμε.

- Εχετε δει την Ελλάδα να αλλάζει σε πολιτικό, κοινωνικό και οικονομικό επίπεδο. Σε ποια σημεία θεωρείτε ότι έχει αλλάξει η νοοτροπία των Ελλήνων;
O Έλληνας έχει εξελιχθεί και έχει δεχθεί ταυτόχρονα μεγάλες επιρροές. Σημερα υπάρχει μία ψεύτικη βιτρίνα ότι υπάρχει οικονομική άνεση ενώ η ζωή έχει δυσκολέψει. Έχοντας ζήσει στις Η.Π.Α. και στον Καναδά, παρατηρώ ένα αμερικάνικο χαρακτηριστικό στους σύγχρονους 'Ελληνες το οποίο δεν υπήρχε παλιά. Το άγχος και το συνεχές τρέξιμο. Δεν σε ρωτάνε πια ποιος είσαι αλλά πόσα βγάζεις! Είμαστε ένας λαός της Νοτίου Ευρώπης με τάση προς την Aνατολή. Παραδοσιακά ήμασταν άνθρωποι πιο ήρεμοι και χαλαροί. Η σημερινή οικονομική κατάσταση και η κρίση μάς έχει κάνει να χάσουμε αυτή την ηρεμία. Παράλληλα υπάρχει η διαμεσολαβημένη επικοινωνία από τα μέσα, αλλά δεν υπάρχει η επικοινωνία του λαού όπως παλιά, στο καφενείο ή στην αυλή. Τότε ο καθένας μοιραζόταν τον πόνο του ή την χαρά του με τον διπλανό του και ξέσπαγε. Αυτή η επικοινωνία δεν υπάρχει πια.

- Πρόσφατα, παρακολουθήσαμε τη «διαμάχη» για το εκπαιδευτικό βιβλίο της ιστορίας. Είστε ικανοποιημένος με τον τρόπο διδασκαλίας των γεγονότων του '40;
Πιστέυω ότι δεν υπάρχει πρόγραμμα για την πλήρη ενημέρωση των μαθητών για την ιστορία των νεότερων χρόνων, από τον Β† Παγκόσμιο πόλεμο και μετά. Δεν υπάρχει ενημέρωση για τους αγώνες που έγιναν όταν ένας μικρός λαός όπως η Ελλάδα έδειξε σε όλο τον κόσμο ότι δεν γονατίζει μπροστά σε κανένα δυνάστη. Δεν διδάσκεται επομένως στα παιδιά το νόημα αυτής της ηρωϊκής εποχής και κυρίως δεν διδάσκεται η περίφημη Εθνική Αντίσταση. Με άλλα λόγια δεν μαθαίνουν τι κάνανε οι παππούδες τους και οι γιαγιάδες τους.

Τα τελευταία χρόνια την ημέρα εορτασμού της Εθνικής Γιορτής της 28ης Oκτωβρίου, οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί επιλέγουν να «γιορτάσουν» με την προβολή κάποιας ελληνικής ταινίας με σχετικό περιεχόμενο. Είστε ικανοποιημένος με αυτή την στάση των μέσων; Όχι. Είναι απαράδεκτοι. Τόσο σε αυτή την περίπτωση όσο και σε άλλες εθνιικές επετείους. Παρά το γεγονός ότι πιστεύω στην ελευθερία του λόγου πρέπει σε ορισμένα σημεία να υπάρχει κάποιος κρατικός έλεγχος, ο οποίος να είναι έτσι φτιαγμένος ώστε να μην καταλήγει σε λογοκρισία. Πρέπει να υπάρχει λογικός έλεγχος σε εθνικά ζητήματα και να μην είναι ανεξέλεγκτοι οι έμποροι της ενημέρωσης που έχουν τα κανάλια και που ως μοναδικό στόχο έχουν το κέρδος. Έχει λοιπόν ευθύνη το Υπουργείο Τύπου.

- Προ λίγων ημερών όλη η Ελλάδα, και όχι μόνο, με μεγάλη χαρά υποδέχτηκε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης που σημαίνει τόσα πολλά για τον πολιτισμό και την ιστορία μας. Θα ήθελα να κλείσουμε τη συζήτησή μας με ένα σχόλιό σας για το πολυσυζητημένο θέμα επιστροφής των μαρμάρων, ειδικά τώρα που φτιάχτηκε το καινούργιο τους σπίτι.
ΔΜα θέλει και ερώτημα; O Έλγιν ακολούθησε την πολιτική της χώρας του, που τότε συνήθιζε να κλεβει τέτοιους αρχαιολογικούς θησαυρούς από όλο τον κόσμο. Φυσικά και πρέπει να επιστραφούν τα μάρμαρα, ειδικά τώρα που έχουμε το ωραιότερο μουσείο σε ολόκληρη την Ευρώπη.



Oμιλία του Πρύτανη καθηγητή κ. X. Kίττα κατά την επίδοση τιμητικού ψηφίσματος και μεταλλίου στον Απόστολο Σάντα
Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με ομόφωνη απόφαση της Συγκλήτου υποδέχεται σήμερα και τιμά στον ιστορικό αυτόν χώρο μία από τις σημαντικότερες μορφές της νεώτερης ιστορίας. Τον Απόστολο Σάντα, πτυχιούχο της Νομικής μας Σχολής, ο οποίος μαζί με τον επίτιμο διδάκτορα του Τμήματος Φιλολογίας Μανώλη Γλέζο τη νύχτα της 30ης προς την 31η Μαΐου 1941 ύψωσαν τα όρια του ανθρώπινου ηρωισμού και του γνήσιου πατριωτισμού σε ύψη δυσθεώρητα κατεβάζοντας τη γερμανική σημαία από την Ακρόπολη όπου συμβόλιζε την πιο φρικτή και αποτρόπαια τυραννία. Με την κορυφαία αυτή αντιστασιακή πράξη, πράξη απαράμιλλου ηρωισμού, γενναιότητας και αυταπάρνησης, ο Λάκης Σάντας και ο σύντροφός του απάλλαξαν το μοναδικό μνημείο του ελληνικού και του παγκόσμιου πολιτισμού, τον ιερό βράχο της Ακρόπολης, από την ύβρη της παρουσίας τού μυσαρού συμβόλου και έστειλαν στις πονεμένες καρδιές των Ελλήνων μήνυμα ελπίδας, προσδοκίας, μήνυμα αντίστασης κατά των τυράννων, ότι η ελευθερία δε θ' αργήσει να επιστρέψει στη γη όπου γεννήθηκε η Δημοκρατία και όπου η ανθρώπινη αξιοπρέπεια ανέβηκε στους πιο ψηλούς αναβαθμούς της. Με τους κανόνες της κοινής λογικής, η πράξη του τιμωμένου μας δεν ήταν απλώς τολμηρή και παράλογη, ήταν αδιανόητη. Και ακόμη η πράξη δεν ήταν καρπός απεγνωσμένης κίνησης, ούτε αποτέλεσμα απελπισμένης προσπάθειας ή νεανικής απερισκεψίας. Αντίθετα, ήταν αποτέλεσμα και καρπός ψύχραιμης και συνειδητής αντίδρασης, με πλήρη επίγνωση των κινδύνων και σπάνια περιφρόνηση προς τον θάνατο. Ήταν και είναι μια πράξη που αναδύθηκε μέσα από το ζόφο της σκλαβιάς, ολοφώτεινη αστροβολίδα που δεν υπολείπεται και δεν έχει σε τίποτε να ζηλέψει τις μεγάλες ώρες που συγκροτούν τον πυρήνα του διαχρονικού μας γίγνεσθαι.
O Απόστολος Σάντας συνέχισε με την ίδια αυταπάρνηση, συνέπεια και ανιδιοτέλεια τον αγώνα κατά των κατακτητών παντού, όπου τον κάλεσε η φωνή του χρέους, για να υποστεί και εκείνος τις συνέπειες των αδελφοκτόνων παθών και παθημάτων που πλήγωσαν τον τόπο μας.
Για τον ανιδιοτελή του αυτόν αγώνα και για την όλη του σεμνή στάση ζωής, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το σύμβολο της αναγέννησης της Νεότερης Ελλάδας, τιμά σήμερα στην ιστορική Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του κτηρίου που θεμελιώθηκε ακριβώς πριν από 170 χρόνια, τον Απόστολο Σάντα.


Αρχή της σελίδας