ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

1/2/2009
Eπιμέλεια: Δ. Kουτσομπόλης
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

O νέος Yπουργός Παιδείας κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος,
μιλά στο KAΠOΔIΣTPIAKO

Aνοικτός και ειλικρινής διάλογος για όλα τα θέματα


Xωρίς να επιθυμεί να αιφνιδιάσει ή να επιβάλει μονοσήμαντες απόψεις, με ειλικρινή διάθεση προς όλους και έτοιμος να ακούσει προτάσεις στο πλαίσιο ενός ανοικτού διαλόγου δηλώνει με συνέντευξή του προς το KAΠOΔIΣTPIAKO ο νέος Yπουργός Παιδείας κ. Άρης Σπηλιωτόπουλος. O Yπουργός, μεταξύ άλλων, αναγνωρίζει την «υστέρηση» στη χρηματοδότηση της Παιδείας τουλάχιστον με το 5% του A.E.Π. και υπογραμμίζει την αναγκαιότητα και τη σημασία του διαλόγου που ξεκινά για το Λύκειο, την πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και γενικότερα τη ριζική αναμόρφωση της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Παράλληλα δηλώνει πως είναι ανοικτός σε προτάσεις που θα θεραπεύουν τις δυσλειτουργίες των νόμων που ισχύουν και για τα Πανεπιστήμια.


– Tον Δεκέμβρη που πέρασε ζήσαμε τραγικά γεγονότα μετά τον άδικο χαμό ενός νέου παιδιού. Ποιο μήνυμα στέλνετε στους μαθητές και τους φοιτητές που αισθάνονται απογοητευμένοι από τα συσσωρευμένα και χρόνια προβλήματα;
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, υπήρξα ξεκάθαρος. Από την πρώτη στιγμή δήλωσα ότι δεν έχω καμία διάθεση να αιφνιδιάσω και να επιβάλω μονοσήμαντες απόψεις. Είναι γεγονός ότι διανύουμε μια κρίσιμη και ιδιαίτερα φορτισμένη περίοδο μετά τα τραγικά γεγονότα που ζήσαμε όλοι μας με τον άδικο χαμό ενός νέου ανθρώπου. Η ανασφάλεια, η αβεβαιότητα, ο φόβος για το μέλλον που υπάρχει στη νέα γενιά, η οργή και ο θυμός για τη διάψευση των προσδοκιών τους, δημιουργούν ένα κλίμα έντασης και αμφισβήτησης. Και ως νέος άνθρωπος που μπορεί να μιλήσει την ίδια γλώσσα με τους μαθητές και τους φοιτητές, πιστεύω ακράδαντα στην αμφισβήτηση. Για το λόγο αυτό, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου, απευθύνθηκα ειλικρινώς στα νέα παιδιά και τους ζήτησα να μας αμφισβητήσουν. Και το έκανα πολύ απλά, διότι είμαι της άποψης ότι η αμφισβήτηση είναι αυτή που ανοίγει νέους δρόμους, νέους ορίζοντες. Πυροδοτεί ουσιαστικές και γόνιμες συζητήσεις, απορρίπτει κατεστημένες δομές και αποστεωμένες απόψεις. Σέβομαι τους αγώνες της νέας γενιάς για μια πιο σύγχρονη και ποιοτική παιδεία, τις διεκδικήσεις τους για ένα καλύτερο δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο, για ένα πιο ανθρώπινο εξεταστικό σύστημα και για τη διεύρυνση των δυνατοτήτων και των μελλοντικών ευκαιριών τους στο χώρο της απασχόλησης. Με απλά λόγια, για μια σύγχρονη αντίληψη της παιδείας. Μακριά πάντοτε από ακρότητες, δογματικές αντιλήψεις και τις ιδεοληψίες του παρελθόντος. O ευαίσθητος, αλλά και εξαιρετικά σημαντικός χώρος της Παιδείας έχει ανάγκη από την καλλιέργεια μιας κουλτούρας διαλόγου και συνεννόησης. O χώρος της Παιδείας έχει ανάγκη από τη μεγαλύτερη δυνατή κοινωνική και πολιτική συναίνεση, διότι μόνο τότε θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε στις αναγκαίες τομές με αξιοπιστία και ορίζοντα εφαρμογής. Και αν οι νέοι είναι στα πεζοδρόμια και μας αμφισβητούν, αυτό δεν μπορεί παρά να μας ενεργοποιήσει ακόμα περισσότερο, έτσι ώστε να τους ακούσουμε, να αγγίξουμε τον παλμό τους και να δούμε όσα συνολικά, εμείς οι πολιτικοί, δεν μπορέσαμε να δούμε στο παρελθόν. Αυτό πρέπει και μπορεί να είναι μέλημα και στόχος μας.

– Πάγια πρόταση της Συνόδου των Πρυτάνεων και πολλών πανεπιστημιακών είναι η σύσταση Διακομματικής Eπιτροπής για την Παιδεία με σκοπό να επιτευχθεί η ευρύτερη δυνατή συναίνεση για μακροπρόθεσμες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης. Πώς θα επιδιώξετε ως αρμόδιος Yπουργός να υπάρξει ευρεία συναίνεση στα θέματα της Παιδείας;
Το έχω πει αρκετές φορές το τελευταίο διάστημα και θα το επαναλάβω. Η Παιδεία είναι μια υπόθεση που αφορά όλους τους Έλληνες και όλες τις Ελληνίδες. Είναι μια υπόθεση που συνδέεται με το μέλλον της νέας γενιάς, με την ανάπτυξη και την ευημερία της χώρας μας, με τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμισή της, με την παραγωγή και τη γνώση, με τον πολιτισμό και την εκπαίδευση, με το μέλλον της ίδιας της Ελλάδας. Για το λόγο αυτό, τον ευαίσθητο τομέα της παιδείας οφείλουμε όλοι μας να τον προσεγγίζουμε με υπευθυνότητα και ρεαλισμό, ενώνοντας δυνάμεις και προσπάθειες και κυρίως αφήνοντας στην άκρη τις κομματικές μας ταυτότητες, τις εμμονές μας και τις προκαταλήψεις του παρελθόντος. Σ' αυτή την κατεύθυνση δρομολογούμε έναν ουσιαστικό διάλογο με ένα διττό σκοπό: πρώτον, να εξετάσουμε κάθε πρόταση για ένα νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και, δεύτερον, να αναβαθμίσουμε δομικά το Λύκειο. Θα αντιλαμβάνεστε ότι οι αλλαγές αυτές πρέπει να έχουν μακροπρόθεσμη πνοή και να αφορούν ολόκληρη την κοινωνία. Γι' αυτό το λόγο, οι αλλαγές αυτές απαιτούν μια ευρεία κοινωνική και πολιτική συναίνεση. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός της χώρας πριν λίγες μέρες από το βήμα της Βουλής κάλεσε σε διάλογο όλα τα Κοινοβουλευτικά κόμματα, ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και την κοινωνία στο σύνολό της. Για το σκοπό αυτό, ο Κώστας Καραμανλής ζήτησε τη συγκρότηση μιας Διακομματικής Επιτροπής υψηλού επιπέδου προκειμένου να αναλάβουμε όλοι μας συγκεκριμένη δέσμευση απέναντι στις νέες γενιές και σε κάθε ελληνική οικογένεια. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, όλοι θα μπορέσουν να μεταφέρουν τις ιδέες και τις προτάσεις των κομμάτων τους παραμερίζοντας χρόνιες αδυναμίες και δρομολογώντας λύσεις και αποφάσεις ευρείας αποδοχής, αφού βέβαια θα έχουμε πρώτα αφουγκραστεί τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους φοιτητές. Το στοίχημα που καλούμαστε να φέρουμε εις πέρας είναι ένα στοίχημα συμμετοχικής εκπαίδευσης. Και η συμμετοχική εκπαίδευση έχει νόημα αν όλοι μας εμπεδώσουμε μια εκπαιδευτική ειρήνη, κάτι που, όπως αντιλαμβάνεστε, προϋποθέτει τη διεξαγωγή ενός Εθνικού Διαλόγου που θα ξεκινά χωρίς προειλημμένες αποφάσεις. Διότι, στο χώρο της Παιδείας, απαιτούνται μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν τα «χρώματα» όλου του κοινοβουλευτικού χώρου, όλης της κοινωνίας. Απαιτούνται αλλαγές που θα συγκεντρώνουν πλατιά και καθολική συναίνεση.

– Όλα τα Kόμματα συμφωνούν εδώ και χρόνια στην ανάγκη να χρηματοδοτηθεί η Παιδεία τουλάχιστον με το 5% του A.E.Π. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία του O.O.Σ.A., οι δαπάνες στη χώρα μας για την Παιδεία συνολικά εδώ και πολλά χρόνια είναι από τις χαμηλότερες. Mπορούμε να μιλούμε για βαθιές αλλαγές και τομές στην Παιδεία χωρίς να υπάρχει ουσιαστική χρηματοδότηση; Πώς θα προσεγγίσουμε τον στόχο του 5%;
Ξέρετε δεν μου αρέσει να ωραιοποιώ καταστάσεις ή να υπεκφεύγω μπροστά στην πραγματικότητα, όποια και αν είναι αυτή. Και οφείλω να αναγνωρίσω ειλικρινά ότι πράγματι η κυβέρνηση αυτή έχει το δικό της μερίδιο ευθύνης όσον αφορά στην αδυναμία υλοποίησης του 5% για την Παιδεία. Αυτό οφείλουμε όλοι να το παραδεχτούμε. Αλλά κυρίως οφείλουμε να δουλέψουμε με όλες μας τις δυνάμεις προκειμένου να φανούμε συνεπείς σε αυτό που εμείς είχαμε θέσει ως προγραμματικό μας στόχο, την αύξηση δηλαδή των δημόσιων δαπανών στο 5% του Α.Ε.Π. Ωστόσο, δεν θα πρέπει να λησμονούμε το γεγονός ότι στην τελευταία πενταετία οι αυξήσεις ήταν διπλάσιες απ' ό,τι στην προηγούμενη ή ότι το έλλειμμα του προϋπολογισμού το 2004 ήταν εξαπλάσιο εκείνου το οποίο επίσημα εμφανιζόταν. Παρ' όλα αυτά και παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουμε αυτή την περίοδο ως απόρροια της οικονομικής κρίσης, οφείλουμε να επανεξετάσουμε όλες τις παραμέτρους του προβλήματος και των αναγκών στο χώρο της Παιδείας, έτσι ώστε να θέσουμε ένα τέλος στο φαύλο κύκλο της υποχρηματοδότησης. Μια αδυναμία που δημιουργεί πολλά προβλήματα και υπονομεύει το στρατηγικό μας στόχο για μια ποιοτική Παιδεία και εκπαίδευση που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.

– Με την εφαρμογή του νέου νόμου-πλαισίου παρατηρήθηκαν αρκετές δυσλειτουργίες. Πώς σκοπεύετε να τις διορθώσετε; O διάλογος είναι ανοικτός και για άλλα θέματα πέρα του εξεταστικού;
O διάλογος ο οποίος δρομολογείται με όλες τις πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις αυτού του τόπου επικεντρώνεται σε δύο ζητήματα: το πρώτο είναι η δομική αναβάθμιση του Λυκείου. Θέλουμε το Λύκειο να ανακτήσει το κύρος του υπηρετώντας την ανάγκη για ουσιαστική παιδεία και όχι απλώς για εξειδικευμένη γνώση. Επιθυμούμε να δημιουργήσουμε ένα Λύκειο ανοιχτό στην κριτική και κυρίως στη δημιουργική σκέψη. Το δεύτερο ζήτημα το οποίο οφείλουμε να δούμε μέσα από τη διαδικασία του διαλόγου, είναι ο τρόπος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Διότι η εμπειρία του παρελθόντος μάς έχει διδάξει ότι το σύστημα των Πανελλαδικών εξετάσεων, αν και είναι ένα σύστημα αντικειμενικό, παρουσιάζει σημαντικές αδυναμίες. Είναι προφανές ότι, μέσα από αυτό το σύστημα, το Λύκειο έχασε την παιδευτική του αυτονομία, μετατράπηκε σε ένα είδος «εξεταστικού φροντιστηρίου» που συνθλίβει τη ζωή των μαθητών ανάμεσα στο σχολείο και στο φροντιστήριο και τα οικονομικά των ελληνικών οικογενειών που καλούνται να καταβάλουν δυσβάσταχτα ποσά στην παραπαιδεία. Προφανώς και τα δύο ζητήματα είναι εξαιρετικά σοβαρά για το χαρακτήρα που θέλουμε να προσδώσουμε στον τομέα της Παιδείας τα επόμενα χρόνια. Προφανώς και απαιτούνται σημαντικές, ουσιαστικές, θα έλεγα, αλλαγές που θα προκύψουν μέσα από εκτενή και ουσιαστικό διάλογο που θα ξεκινάει από μηδενική βάση και θα είναι ανοιχτός όχι προσχηματικά, αλλά στην ίδια του την ουσία. Και ακριβώς επειδή είναι ανοιχτός, εκεί θα μπορέσουμε να δούμε και πιθανά περιθώρια για τη βελτίωση, στη σωστή κατεύθυνση, κάποιων θεμάτων του Νόμου-Πλαισίου. Προϋπόθεση, ωστόσο, είναι να διατηρήσουν τα Πανεπιστήμια το χαρακτήρα τους ως Ιδρύματα, που προσφέρουν όχι μόνο εξειδικευμένη γνώση, αλλά κυρίως την ηθική της επιστήμης. Ταυτόχρονα, ο ρόλος του Πανεπιστημίου οφείλει να υπηρετεί τις ανάγκες της αγοράς και κυρίως της επαγγελματικής αντιστοίχισης, ενώ το Πανεπιστήμιο από την πλευρά του πρέπει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της διασφαλίζοντας, πάνω απ' όλα, το δημόσιο χαρακτήρα. Δική μας πρόθεση είναι να ακούσουμε όλες τις πλευρές. Είμαστε ανοιχτοί και έτοιμοι να συζητήσουμε και να υιοθετήσουμε νέες ιδέες και προτάσεις προκειμένου –και στο Νόμο- Πλαίσιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση– ενδεχομένως να συμπληρώσουμε κενά και να καλύψουμε παραλείψεις που διαπιστώθηκαν κατά την εφαρμογή του. Πιστεύω ακράδαντα ότι μέσα από αυτή την ανοιχτή και δημοκρατική διαδικασία θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε συυλογικά στο δρόμο μιας ποιοτικότερης παιδείας σε όλες τις πτυχές τις.


Αρχή της σελίδας