ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

1/2/2008
Επιμέλεια Δ. Λεμπεσοπούλου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Θ. Πελεγρίνης, καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Φ.Π.Ψ.

"Η Φιλοσοφία στη σκηνή"

Ο Θ. Πελεγρίνης στη σκηνή
"Η Φιλοσοφία οτην σκηνή" είναι μία σειρά δραματοποιημένων διαλέξεων, που με τη συνοδεία μουσικής, video art και νέων ηθοποιών αναπαριστούν τη φιλοσοφική πράξη και μας παρουσιάζουν με τρόπο εύληπτο και διασκεδαστικό τη ζωή και τις θεωρίες επτά σημαντικών φιλοσόφων της αρχαίας Ελλάδας: του Θαλή, του Ηρακλείτου, του Σωκράτη, του Πυθαγόρα, του Πλάτωνα, του Αριστοτέλη και του Μάρκου Αυρήλιου. Όπως μας πληροφορεί ο εμπνευστής της, καθηγητής της Φιλοσοφικής Σχολής κ. Θεοδόσης Πελεγρίνης, λόγω της απήχησης της πρωτοβουλίας αυτής στο κοινό, σύντομα θα ακολουθήσει νέα σειρά δραματοποιημένων διαλέξεων με θέμα νεότερους φιλοσόφους. Στον κ. Πελεγρίνη απενεμήθη πρόσφατα το Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου - Κριτικής για το βιβλίο του "Από τον πολιτισμό στην πείνα".


Διοργανώνετε έναν κύκλο δραματοποιημένων διαλέξεων με θέμα τη ζωή και τη δράση 7 φιλοσόφων με τίτλο "Η Φιλοσοφία στη Σκηνή". Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί οι 6 από αυτές τις παραστάσεις. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για την πρωτοβουλία σας αυτή;

Αυτή η πρωτοβουλία ξεκίνησε πριν από δυο με τρία χρόνια όταν σε συνάντηση μου με τον κ. Γιάννη Μάνο, τον υπεύθυνο προγράμματος του Megaron Plus στο Μέγαρο Μουσικής, ο οποίος ήθελε να συνεργαστούμε, του έκανα την πρόταση αυτή. Ομολογώ ότι προς στιγμήν αιφνιδιάστηκε αλλά προς τιμήν του αποφάσισε να διακινδυνεύσει το εγχείρημα. Και πραγματικά η πρώτη μας παρουσίαση, η οποία ήταν για τον Θαλή, μας εξέπληξε και μας έδωσε τη δυνατότητα να συνεχίσουμε. Με τον καιρό αυτές οι παραστάσεις ελκύουν ολοένα και περισσότερο το ενδιαφέρον του κόσμου, σε τέτοιο σημείο ώστε να έρθει τώρα μια πρόταση από το Megaron να συνεχίσουμε με μια ακόμη σειρά, η οποία θα αναφέρεται πλέον στους φιλοσόφους της νεότερης εποχής. Δηλαδή με τον Μάρκο Αυρήλιο, το 7ο επεισόδιο της σειράς αυτής το οποίο θα πραγματοποιηθεί το Φεβρουάριο, τελειώνει ο πρώτος κύκλος που αναφέρεται στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και θα ακολουθήσουν άλλα επτά επεισόδια που θα αναφέρονται στους νεότερους φιλοσόφους.

Είχατε πει παλιότερα -με αφορμή το Λεξικό σας της Φιλοσοφίας- ότι δεν είστε ικα νοποιημένος με τον τρόπο με τον οποίο οι Έλληνες φιλοσοφούμε. Ο Έλληνας δεν φιλοσοφεί τη ζωή του ή δεν ξέρει από φιλοσοφία; Οι παραστάσεις σας είναι μια απόπειρα να βελτιωθεί η σχέση μας με τη φιλοσοφία;

Γενικώς θεωρώ ότι ο Έλληνας δεν έχει ιδιαίτερα καλή σχέση με το βιβλίο. Βέβαια, έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος με την πάροδο του χρόνου: η σχέση που έχει σήμερα με το βιβλίο είναι καλύτερη από αυτή που είχε πριν από 15-20 χρόνια.

Στόχος της δράσης μου ως ανθρώπου που υπηρετεί τη φιλοσοφία είναι να προσπαθήσω να την κάνω όσο το δυνατόν πιο προσιτή στον κόσμο. Για το λόγο αυτό και στα βιβλία μου προσπαθώ να ξεκινώ από μηδενική βάση, έτσι ώστε όσα λέω να γίνονται εύκολα κατανοητά από τον καθένα και μέσω των παραστάσεων αυτών προσπαθώ να μεταφέρω στους θεατές που ενδιαφέρονται τη φιλοσοφία με ένα τρόπο ελκυστικό. Η αλήθεια είναι πως η φιλοσοφία αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα κατανόησης και αυτή η δυσκολία είναι εγγενής. Δηλαδή κάποιος που θα ασχοληθεί με τα μαθηματικά ήδη πριν ασχοληθεί διαθέτει κάποια σχετική εποπτεία, κάποια εξοικείωση με τις έννοιες, τους αριθμούς, όλα αυτά του είναι λίγο γνωστά. Αλλά η φιλοσοφία μεταχειρίζεται έννοιες οι οποίες μας είναι εντελώς ανοίκειες, και γι αυτό χρειάζεται μια ιδιαίτερη προσπάθεια να πείσει κανείς τους νέους να εμβαθύνουν. Γιατί από τη στιγμή που θα εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες θα μπορέσουν να καταλαβαίνουν όλη τη γοητεία της φιλοσοφίας. Η όλη δυσκολία είναι το να μπορέσεις να σπάσεις αυτή την κρούστα που τους κρατάει απ' έξω και αυτή ακριβώς είναι η προσπάθεια μας.

Δεν θεωρώ ότι ένας φιλοσόφων καταξιώνεται με το να παρουσιάζει περίπλοκα βιβλία τα οποία δεν κατανοεί κανένας. Η μαγκιά, αν μπορούμε να το θέσουνε έτσι, είναι να μπορείς πολύ σημαντικά δύσκολα πράγματα να τα πεις απλά. Και αυτό ακριβώς προσπαθώ να κάνω.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η μέθοδος που επιλέξατε, αυτή της δραματοποιημένης αφήγησης με τη σύμπραξη νέων ηθοποιών. Και στο παρελθόν, όμως, έχετε επανειλημμένα συνταιριάξει την τέχνη του δράματος με την προσέγγιση του αντικειμένου της φιλοσοφίας. Ποια τα οφέλη της μεθόδου αυτής στην ανάπτυξη του θέματος σας και στην προσέγγιση του κοινού;

θα έλεγα ότι πρόκειται για μια μέθοδο η οποία, δεδομένων πάντα των αναλογιών, έχει εφαρμοστεί ήδη από την αρχαιότητα. Δηλαδή αν δει κανείς, για παράδειγμα, τους διάλογους του Πλάτωνα θα παρατηρήσει ότι έχουν πολλά θεατρικά στοιχεία. Υπάρχει ένα σκηνικό, η όλη συζήτηση ξεκινά με ένα συγκεκριμένο τρόπο, μπορεί να συζητάνε για πολύ σημαντικά πράγματα όπως για το θεό ή τη ψυχή μας και εκεί που συζητάνε ξαφνικά κάποιον να τον πιάσει λόξιγκας και τότε διακόπτουν, αρχίζουν να συζητάνε λίγο για το λόξιγκα και μετά ξαναγυρίζουν στο θέμα τους. Δεν θέλω να πω, ασφαλώς, ότι βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο με τον Πλάτωνα αλλά στόχος είναι να εφαρμόσω αυτή την αντίληψη, ότι μπορείς δηλαδή μέσα από την καθημερινότητα, μέσα από την δράση να περάσεις φιλοσοφικές ιδέες.

θα ήθελα να πω, ακόμη, για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει τις παραστάσεις αυτές ότι στόχος δεν είναι να παρουσιαστεί στη σκηνή ο Θαλής ή ο Πυθαγόρας και οι θεωρίες τους, αλλά άνθρωποι καθημερινοί συζητάνε για διάφορα άσχετα θέματα και εκεί προκύπτει το όνομα Θαλής και δημιουργείται η απορία τι ήταν ο Θαλής, ποιες ήταν οι ιδέες του κ.λπ.

Σχετικά με τη φιλοσοφία εν γένει έχετε υποστηρίξει ότι "η φιλοσοφία μπορεί να προσφέρει στο μελετητή της υπέροχες διανοητικές εμπειρίες αρκεί να του δοθεί το κλειδί για να ανοίξει την πόρτα της". Ποιο είναι, πιστεύετε, το κλειδί αυτό; Μήπως ο τρόπος προσέγγισης του κοι νού με τη φιλοσοφία;

Το κλειδί είναι πριν από όλα να ελκύσεις το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Και αυτό για να το πετύχεις θα πρέπει να τον βοηθήσεις να καταλάβει τις βασικές έννοιες, τα εργαλεία της φιλοσοφίας. θα μπορούσε κανείς να πει ότι η φιλοσοφία κάνει ό,τι και η τέχνη. Ενώ, δηλαδή, η επιστήμη έχει σαν στόχο να μας περιγράφει την πραγματικότητα όπως είναι, η φιλοσοφία και η τέχνη προσπαθούν να μας εξηγήσουν πώς θα έπρεπε ή πώς θα μπορούσε να είναι ο κόσμος. Ένας ζωγράφος, λοιπόν, δεν αναπαριστά ακριβώς, δεν φωτογραφίζει το αντικείμενο που έχει απέναντι του, αλλά θέλει να του δώσει μια άλλη διάσταση. Και όσο πιο παραμορφωμένη είναι αυτή η εικόνα, τόσο πιο πολύ ενδιαφέρον θεωρούμε ότι παρουσιάζει. Ο καλλιτέχνης χρησιμοποιείτο χρώμα, το μάρμαρο, χρησιμοποιεί δηλαδή υλικά που είναι αισθητά και μπορεί πιο εύκολα να περάσει το μήνυμα του αφού δεν απαιτείται ιδιαίτερη διανοητική προσπάθεια για να μπορέσεις να καταλάβεις αυτά που θέλει να πει. Ο φιλόσοφος, όμως, για να ανατρέψει την πραγματικότητα και να μας πει πώς θα έπρεπε να είναι τα πράγματα χρησιμοποιεί το Επιχείρημα και αυτό κάνει το έργο του να απαιτεί περισσότερο κόπο εκ μέρους του αναγνώστη. Γι αυτό και η φιλοσοφία σε σχέση με την τέχνη βρίσκεται σε χειρότερη μοίρα από άποψη κατανόησης. Αλλά σας διαβεβαιώ ότι από τη στιγμή που θα μπορέσει κάποιος να καταλάβει το περιεχόμενο αυτών των βασικών εννοιών, το νόημα αυτών των όρων που χρησιμοποιούν οι φιλόσοφοι, θα γοητευτεί, θα νιώσει κάτι που δεν θα μπορούσε να του το προσφέρει άλλη διανοητική δραστηριότητα. Γιατί, ασφαλώς και μπορεί να ζήσει κανείς χωρίς τη φιλοσοφία ή την τέχνη, αλλά η ζωή την οποία θα ζήσει θα είναι κακής ποιότητας. Έχουμε από τη φύση μας ανάγκη τη φιλοσοφία, όπως και την τέχνη, για να δώσουμε στη ζωή μας μια άλλη διάσταση την οποία δεν μπορεί να μας την δώσει η ίδια η επιστήμη, η οποία οριοθετεί την πραγματικότητα, ενώ η φιλοσοφία και η τέχνη θα σπάσουν αυτά τα όρια και θα αφήσουν το μυαλό του ανθρώπου να ταξιδέψει πολύ πιο μακριά. Γιατί, όπως είπε ο Πωλ Βαλερί, "το μυαλό μας είναι ευρύτερο από την πραγματικότητα", μπορούμε να σκεφτούμε όχι μόνο αυτό το οποίο υπάρχει, αλλά και αυτό το οποίο δεν υπάρχει.

Επομένως η φιλοσοφία είναι αυτή η καλλιέργεια του μυαλού μας, είναι η δυνατότητα να διευρύνουμε τον ορίζοντα, είναι η δυνατότητα μας να πάψουμε να ζούμε όπως τα ζώα, σύμφωνα όσα μας υπαγορεύει η πραγματικότητα και τα ένστικτα.

Γιατί επιλέξατε να ξεκινήσετε τη σειρά αυτή με τους συγκεκριμένους φιλοσόφους κι όχι κάποιους νεότερους; Τι είναι αυτό στη διδασκαλία και ζωή των φιλοσόφων αυτών που τους καθιστά τόσο επίκαιρους στις μέρες μας;

Πρέπει πρώτα να πω ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να διαλέξεις από τους αρχαίους έλληνες φιλοσόφους επτά μόνο και να τους παρουσιάσεις. Αλλά έχω την εντύπωση ότι οι συγκεκριμένοι φιλόσοφοι ήταν αυτοί που έδωσαν τις βασικές γραμμές πάνω στις οποίες κινήθηκε η φιλοσοφία όχι μόνο στην αρχαιότητα αλλά και στα νεότερα χρόνια, στο βαθμό που μπορεί κανείς να πει ότι η νεότερη φιλοσοφία αποτελεί προέκταση της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας.

Και με αυτό το πνεύμα σκοπεύω κινηθώ και στην καινούργια σειρά, η οποία, όπως σας είπα, θα περιλαμβάνει φιλοσόφους από τη νεότερη εποχή, οι οποίοι πραγματικά χάραξαν με το έργο τους τους δρόμους πάνω στους οποίους κινείται ακόμα η φιλοσοφική σκέψη μας.

Σύντομα ολοκληρώνεται ο κύκλος αυτός των διαλέξεων. Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;

Τα μελλοντικά μου σχέδια αφορούν τη συγγραφή, καθώς ήδη ετοιμάζω ένα βιβλίο με θέμα τα πάθη.

Αρχή της σελίδας