ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

15/2/2007
Συνέντευξη στη Δ. Λεμπεσοπούλου
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Γεώργιος Κουμάντος, καθηγητής, Πρόεδρος της Επιτροπής Βιοηθικής

Ζητήματα ηθικής σε θέματα επιστήμης και έρευνας

Το Καποδιστριακό έχει συναντήσει τον Γεώργιο Κουμάντο και στο παρελθόν, το 2004, σε μια συνέντευξη που αφορούσε κυρίως τις απόψεις του διαπρεπούς νομικού πάνω σε θέματα πνευματικού και οικογενειακού δικαίου. Στην παρού σα όμως συνέντευξη ο κ. Κουμάντος μιλά με μια άλλη ιδιότητα που κατέχει τα τε λευταία χρόνια, αυτήν του Προέδρου της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής. Σε γενικές γραμμές, το έργο της Επιτροπής, η οποία αποτελείται από 9 επιστήμονες, ορισμέ νους από τον πρωθυπουργό, είναι η προσπάθεια που καταβάλλεται να συνδεθούν τα προβλήματα και θέματα τα οποία προκύπτουν, με ορισμένες βασικές αρχές είτε του Συντάγματος είτε της ηθικής μας αξιολογικής κλίμακας. Ο κ. Κουμάντος αναφέρεται στην έννοια της βιοηθικής, στο ακανθώδες θέμα της έρευνας σε ανθρώπινα βλαστοκύτταρα και της κλωνοποίησης, αλλά και στις νεότερες εξελίξεις στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.

Ο καθηγητή κ. ΚουμάντοςΚάθε επιστημονικός τομέας που προσφέρει γνώση στο πεδίο της βιοηθικής τείνει να συλλαμβάνει την έννοια αυτή υπό τη δική του οπτική. Συνεπώς, οι γιατροί θεωρούν ότι πρόκειται για ένα ζήτημα κλινικών αποφάσεων, οι πολιτικοί μια δημοκρατική διαδικασία, οι δικηγόροι μια νομική εξέλιξη, οι θεολόγοι ακόλουθο του λόγου της αποκάλυψης, οι κοινωνιολόγοι αποκύημα κοινωνικών γεγονότων και οι βιολόγοι κάτι βιολογικά καθορισμένο. Τι από όλα αυτά είναι τελικά; Μήπως ένας κλάδος της εφαρμοσμένης ηθικής;

Φυσικό είναι όσοι σχετίζονται με τη Βιοηθική να την βλέπουν από τη σκοπιά της επιστημονικής ή πρακτικής τους αφετηρίας. Επιχειρώντας κάποια σύνθεση θα όριζα τη βιοηθική ως έναν κλάδο της Ηθικής που ασχολείται ειδικότερα με τα προβλήματα που γεννώνται από τη Βιολογία και, προπάντων, από τις νεότερες ανακαλύψεις της και από τις δυνατότητες που παρέχουν οι ανακαλύψεις αυτές.

Τα δυο μεγάλα ζητήματα της βιοηθικής είναι η έρευνα στα βλαστοκύτταρα και η εμπορευματοποίηση της βιοτεχνολογίας. Σχετικά με το πρώτο: Στην χώρα μας η Επιτροπή Βιοηθικής έχει ταχθεί υπέρ της έρευνας στα εμβρυϊκά βλαστοκύτταρα (Νόμος για ιατρική υποβοήθηση αναπαραγωγής, 2002), ενώ σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Αμερική, κάτι τέτοιο έχει απαγορευτεί με την αιτιολόγηση ότι «πρόκειται για κάτι το οποίο υπερβαίνει το ηθικό όριο, πρόκειται για δολοφονία». Είχατε δηλώσει ότι οι αντιρρήσεις όσον αφορά την έρευνα αυτή είναι κυρίως μεταφυσικές, καθώς ορισμένοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για αρχή ζωής, για γονιμοποιημένο ωάριο, οπότε η οποιαδήποτε παρέμβαση σε αυτό δεν είναι ηθική. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια ακόμη για τη θέση αυτή της Επιτροπής;

Η σκέψη που επηρέασε τα περισσότερα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής ήταν οι ελπίδες ότι οι έρευνες σε βλαστοκύτταρα μπορεί να καταλήξουν στη δυνατότητα παραγωγής κατά βούληση μοσχευμάτων και να βοηθήσουν όσους χρειάζονται μεταμοσχεύσεις. Γι΄ αυτό είχαν αποφανθεί ότι οι έρευνες αυτές δεν πρέπει να απαγορεύονται. Την άποψη αυτή επικύρωσε το 2002 ο νόμος περί ιατρικώς υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Σημειώνω παρενθετικά ότι, στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, δεν είχαν απαγορευτεί αυτές οι έρευνες αλλά μόνον η χρηματοδότησή τους με κρατικές πιστώσεις. Στο αναμεταξύ υπάρχουν κρίσιμες εξελίξεις στο θέμα αυτό: φαίνεται ότι τώρα μπορούν να παράγονται βλαστοκύτταρα από άλλους ιστούς (π.χ. πλακούντα) χωρίς να καταστρέφονται γονιμοποιημένα ωάρια.

Σχετικά με τη βιοτεχνολογία: οι αντιρρήσεις που εκφράζονται σε παγκόσμιο επίπεδο αφορούν τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας που κατοχυρώνονται σε ιδιωτικές εταιρείες για εφευρέσεις βιοτεχνολογίας αλλά και για την ασαφή διάκριση των όρων εφεύρεση και ανακάλυψη στον τομέα αυτό. Ποια η θέση της επιτροπής στο θέμα αυτό;

Ως την ώρα, η Επιτροπή δεν έχει πάρει θέση για το θέμα αυτό. Οι προσωπικές μου απόψεις μπορούν να συνοψιστούν στις ακόλουθες θέσεις: Βασική είναι η διάκριση μεταξύ εφεύρεσης που μπορεί να προστατευτεί και ανακάλυψης που δεν μπορεί, αν και καμιά φορά τα όρια είναι ασαφή. Ολική κατάργηση των ευρεσιτεχνιών στις βιοτεχνολογικές εφευρέσεις δεν θα έπρεπε να καθιερωθεί γιατί θα εξαφάνιζε το βασικό κίνητρο των φαρμακευτικών εταιρειών για χρηματοδότηση της έρευνας. Εκείνο που μπορεί και πρέπει να γίνει είναι ο ακριβής περιορισμός των αξιώσεων που απορρέουν από τα βιοτεχνολογικά διπλώματα, μια ευρύτερη χρήση των αναγκαστικών αδειών και ο καθορισμός προνομιακών τιμών για τις αναπτυσσόμενες χώρες.

Ο Γερμανός φιλόσοφος Juergen Habermas σε άρθρο του το 1998 δήλωσε ότι «η ανάπτυξη και τελειοποίηση των τεχνικών της γενετικής αναπαραγωγής του ανθρώπου θέτει υπό αμφισβήτηση και στρέφεται κατά της ίδιας της ηθικής αυτοσυνειδήσεώς του, της οποίας περιεχόμενα είναι η ελευθερία και η ισότητα.» Η φράση αυτή, πιστεύω, συνοψίζει αρκετά ικανοποιητικά τις ηθικές αντιρρήσεις που εκφράζονται για το θέμα της κλωνοποίησης του ανθρώπου. Τι συμβαίνει όμως στις περιπτώσεις που αυτή δίνει λύσεις σε προβλήματα γονιμοποίησης; Στην περίπτωση, δηλαδή, της αναπαραγωγικής κλωνοποίησης;

Οι διατυπώσεις του Habermas φαίνονται υπερβολικές. Αλλά και η τεχνητή γονιμοποίηση του ανθρώπου δεν απαιτεί καμία κλωνοποίηση -επομένως η πρακτική χρησιμότητα της κλωνοποίησης φαίνεται να περιορίζεται σε ακραίες περιπτώσεις συμβολής για την επίλυση προβλημάτων συμβατότητας στις μεταμοσχεύσεις. Αλλά και αυτά τα προβλήματα θα μπορούν ίσως να αντιμετωπιστούν με άλλους τρόπους. Αναρωτιέμαι αν το πρόβλημα της κλωνοποίησης είναι τελικά πραγματικό πρόβλημα.

Αν τελικά επιτραπεί, σε περιορισμένο ίσως επίπεδο, η κλωνοποίηση του ανθρώπου, συμφωνείτε ότι κάτι τέτοιο θα συγκλονίσει συθέμελα ολόκληρο το δικαιικό μας σύστημα και θα καταλύσει όλους τους παραδεδεγμένους όρους και κανόνες που ρυθμίζουν τη συγγένεια, τις οικογενειακές και κληρονομικές σχέσεις; Πώς θα αντιμετωπιστεί κάτι τέτοιο; Με τη θέσπιση ειδικών νομοθετικών ρυθμίσεων;

Οι προηγούμενες σκέψεις μου για την κλωνοποίηση περιορίζουν τη σημασία αυτού του ερωτήματος. Αλλά και αν κάποτε γινόταν κάποια κλωνοποίηση δεν νομίζω ότι θα συμβούν οι ανατροπές που φαντάζεσθε. Το σημερινό σύστημα Οικογενειακού και Κληρονομικού Δικαίου δεν ανατρέπεται γιατί κάποιο παιδί θα έχει το DNA του πατέρα του ή του παππού του.

Σε προηγούμενη συνέντευξή σας στο «Καποδιστριακό», το 2004, στο θέμα των μεταλλαγμένων τροφίμων είχατε πει ότι θα υποστηρίξετε την αναστολή όλων των εφαρμογών μέχρι να μελετηθούν πειραματικά επαρκώς οι περαιτέρω επιπτώσεις μιας μετάλλαξης. Αυτό έγινε πριν από 2 χρόνια. Υπάρχουν κάποιες νεότερες εξελίξεις στον τομέα αυτό;

Νεότερες εξελίξεις υπάρχουν αλλά δεν υπάρχουν ακόμη τελικές απαντήσεις και τα πειράματα μόνο με την πάροδο του χρόνου μπορούν να δώσουν ασφαλή συμπεράσματα.

Σύμφωνα με δημοσίευση της γερμανικής Deutsche Welle: «το 2005 η γερμανική εθνική επιτροπή πρότεινε να επιτρέπεται υπό όρους το τεστ γενετικού κώδικα σε κάθε υποψήφιο για πρόσληψη σε κάποια εργασία, έτσι ώστε να επιλέγεται ο υποψήφιος που συγκεντρώνει τα περισσότερα προσόντα για μακροχρόνια και αποδοτική απόδοση. Το θέμα αυτό συζητείται πολύ έντονα τα τελευταία 3 χρόνια στη Γερμανία.» Αυτό είναι το μέλλον, λοιπόν; Κάτι τέτοιο δεν συνιστά παράβαση του νόμου για προστασία των προσωπικών δεδομένων; Στην Ελλάδα υπάρχουν σκέψεις για συνεργασία των 2 φορέων (Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και Επιτροπή Βιοηθικής) με στόχο μια ενιαία νομοθετική ρύθμιση;

Σκέψεις για τέτοια συνεργασία υπάρχουν αλλά δεν μπορώ να φαντασθώ ότι θα καθιερωνόταν ποτέ τέτοια ανακοίνωση του γενετικού κώδικα σε μελλοντικούς εργοδότες, ούτε ότι η Εθνική Επιτροπή Βιοηθικής, κι από μόνη της, θα δεχόταν κάτι τέτοιο. Μπορείτε να μας πείτε, τέλος, την άποψή σας για τις πρόσφατες εξελίξεις στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης; Πιστεύετε ότι με την κατάργηση του επίμαχου άρθρου θα λυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο χώρος αυτός, ή θα πρέπει να ληφθούν πιο δραστικά μέτρα για την εξυγίανση του;

Στο θέμα αυτό έχω ήδη επανειλημμένα τοποθετηθεί γράφοντας ότι η κατάργηση της επίμαχης διάταξης του άρθρου 16 του Συντάγματος θα δημιουργήσει πολλά καινούργια προβλήματα και δεν θα λύσει κανένα από τα υπάρχοντα. Άλλα μέτρα χρειάζονται, στην κατεύθυνση που με βήματα υπερμέτρως διστακτικά προτείνονται από την Κυβέρνηση: αύξηση της χρηματοδότησης των Α.Ε.Ι., πραγματικός σεβασμός της αυτοδιοίκησής τους και ριζικές τροποποιήσεις στο νόμο-πλαίσιο.

Αρχή της σελίδας