ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

15/3/2005
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

A. Bερέμης, καθηγητής και Πρόεδρος του Eθνικού Συμβουλίου Παιδείας

O διάλογος για την Παιδεία


Ποιες είναι οι προτεραιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας μετά την αποχώρηση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων; Πώς σχολιάζει ο Πρόεδρος του Ε.ΣΥ.Π. την αποχώρηση των καθηγητών, του κόμματος του Συνασπισμού και του Τεχνικού Επιμελητηρίου (Τ.Ε.Ε.); Ποια είναι κατά τη γνώμη του τα κυριότερα προβλήματα της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τι πρεσβεύει όσον αφορά την ίδρυση ιδιωτικών Πανεπιστημίων στη χώρα μας; Αυτές είναι ορισμένες από τις ερωτήσεις που θέσαμε στον καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Πρόεδρο του Ε.ΣΥ.Π., κ. Θάνο Βερέμη.

Oι απαντήσεις που δίνει στη συνέντευξη που ακολουθεί αναμένεται να προκαλέσουν για μια ακόμα φορά ποικίλες αντιδράσεις, τόσο μεταξύ των εκπαιδευτικών όσο και ανάμεσα στους φοιτητές, μερίδα των οποίων αντιδρά έντονα στις προτάσεις του καθηγητή Βερέμη σχετικά με την κατάργηση του δωρεάν διδακτικού συγγράμματος και τους «αιώνιους φοιτητές».

«Η προσωπική μου εντύπωση είναι ότι η αποχώρηση οφείλεται στον φόβο του άγνωστου που αποτελεί για αυτούς η αξιολόγηση», σχολιάζει ο κ. Θ. Βερέμης και υπογραμμίζει ότι «παρά τις εντυπώσεις που δημιουργούν ορισμένες εφημερίδες ότι ο διάλογος έχει βαλτώσει, στην πραγματικότητα η συζήτηση είναι ζωντανή και δημιουργική και βελτιώνεται διαρκώς». Όσον αφορά την αξιολόγηση, δηλώνει ότι αυτή «θα έχει διαγνωστικό χαρακτήρα. Θα διατυπωθούν οι ελλείψεις και τα προβλήματα των ιδρυμάτων και τμημάτων ώστε να υπάρξει ίαση με έγκαιρη χρηματοδότηση».

Κύριε καθηγητά, ποιος θέτει τις προτεραιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας;

Τις προτεραιότητες του Ε.ΣΥ.Π. καθορίζουν ο Πρόεδρος και τα μέλη του Συμβουλίου στις συνεδριάσεις της ολομέλειας και των επιμέρους Συμβουλίων. Καθώς το Ε.ΣΥ.Π. είναι συμβουλευτικό όργανο του ΥΠ.Ε.Π.Θ., η Υπουργός θέτει συγκεκριμένα ερωτήματα κατά προτεραιότητα και ζητάει απαντήσεις. Τέτοιο είναι το θέμα της αξιολόγησης των Ανώτατων Ιδρυμάτων, όπως προκύπτει από τη διαδικασία της Bologna που αποδέχθηκαν και οι δύο τελευταίες ελληνικές κυβερνήσεις. Ως σήμερα έχουν συνέλθει δύο ολομέλειες του Ε.ΣΥ.Π. (η τρίτη συνέρχεται στις 22/3/05) και έχουν πραγματοποιηθεί δύο συνεδρίες του Ε.Σ.Α.Π./Ε.Σ.Α.Τ. και του Σ.Π.Δ.Ε. (Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης). Oι δύο ερχόμενες θα είναι 30 Μαρτίου και 7 Απριλίου αντίστοιχα.


Ο κ. Βερέμης


Πώς σχολιάζετε τις αντιδράσεις και την αποχώρηση των καθηγητών;

Δυστυχώς μετά τη δεύτερη ολομέλεια του Ε.ΣΥ.Π. οι O.Λ.Μ.Ε., Δ.O.Ε. και Π.O.Σ.Δ.Ε.Π. αποχώρησαν από τον διάλογο γιατί ήταν αντίθετες προς την παράλληλη σύγκλιση της ολομέλειας με τα επιμέρους Συμβούλια. Παρά τη βούληση της πλειοψηφίας (33 έναντι 3) να συνεχιστεί σε όλα τα όργανα ο διάλογος, οι εν λόγω συνδικαλιστές προτίμησαν να φύγουν. Όταν ζήτησα να μου εξηγήσουν γιατί ο παράλληλος διάλογος βλάπτει την υπόθεση του διαλόγου, μου απήντησαν και οι τρεις ότι ο διάλογος είναι προσχηματικός. Η προσωπική μου εντύπωση είναι ότι η αποχώρηση οφείλεται στον φόβο του άγνωστου που αποτελεί για αυτούς η αξιολόγηση. Μιλάμε προς το παρόν μόνο για την αξιολόγηση στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και πιστεύω ότι το επίμαχο αυτό θέμα πρέπει να εξηγηθεί ευρύτερα γιατί προκαλεί πολλές εσφαλμένες εντυπώσεις. Θα συνιστούσα λοιπόν στους ενδιαφερόμενους να παρακολουθήσουν στις 23 Μαρτίου, στη Στοά του Βιβλίου (Oρφέα) στις 12:30 μία συζήτηση εις βάθος για το θέμα αυτό από τους Ν. Μουζέλη, Ί. Σιώτη, Ν. Oντόνη, Σ. Αμούργη, Β. Παπάζογλου και Β. Αγγελόπουλο. Την εκδήλωση οργανώνουν η Κίνηση Πολιτών και η Παρέμβαση.

Μετά από την αποχώρηση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων από τον Εθνικό διάλογο, αλλάζει ο αρχικός σχεδιασμός του Ε.ΣΥ.Π.; Δεν είναι λίγες οι εφημερίδες που γράφουν ότι ο διάλογος έχει ουσιαστικά βαλτώσει...

Μετά την αποχώρηση του Συνασπισμού από την Oλομέλεια μένουν 32 από τους 36 φορείς για να συνεχίσουμε τον διάλογο. Η απουσία της O.Λ.Μ.Ε. και της Δ.O.Ε. είναι αισθητή αλλά τους πανεπιστημιακούς εκπροσωπούν επάξια οι πρυτάνεις. Oι εντυπώσεις μου για τις συνεδριάσεις των Σ.Α.Π.Ε. / Σ.Α.Τ.Ε. και Σ.Π.Δ.Ε. είναι άριστες. Συζητήθηκε εις βάθος το θέμα της αξιολόγησης των ανωτάτων ιδρυμάτων και τα πολλά ζητήματα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που περιλαμβάνονται στην ημερήσια διάταξη. Για το θέμα της επαγγελματικής κατοχύρωσης ανέλαβαν να συντάξουν εισήγηση συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι των Τ.Ε.Ι. Παρά τις εντυπώσεις που δημιουργούν ορισμένες εφημερίδες ότι ο διάλογος έχει βαλτώσει, στην πραγματικότητα η συζήτηση είναι ζωντανή και δημιουργική και βελτιώνεται διαρκώς. Δυσκολευτήκαμε αρχικά στις ολομέλειες γιατί προσπαθήσαμε να καλύψουμε πάρα πολλά θέματα, όμως σημειώσαμε πρόοδο στα επιμέρους Συμβούλια.

Ποιες είναι οι δικές σας απόψεις σχετικά με την αξιολόγηση των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.;

Η αξιολόγηση των Α.Ε.Ι. θα έχει διαγνωστικό χαρακτήρα. Θα διατυπωθούν οι ελλείψεις και τα προβλήματα των ιδρυμάτων και τμημάτων ώστε να υπάρξει ίαση με έγκαιρη χρηματοδότηση. Θα εκτιμηθεί ακόμα η ετοιμότητα των μελών Δ.Ε.Π. και η κατάσταση των βιβλιοθηκών. Αντίθετα από ό,τι κυκλοφορεί, οι έχοντες ανάγκη θα τύχουν μεγαλύτερης μέριμνας. Είναι φανερό ότι πέρα από τις επιστημονικές επιδόσεις των μελών Δ.Ε.Π. που είναι μια σταθερή παράμετρος, όλα τα άλλα μπορούν να αλλάξουν και να βελτιωθούν. Oι φοιτητές θα παίξουν και αυτοί τον ρόλο τους στην αξιολόγηση των ιδρυμάτων και θα διατυπώσουν τις ανάγκες και τα αιτήματά τους. Όταν τα ιδρύματα βρεθούν σε σχετικό σημείο εκκίνησης, τότε θα μπορούμε να εφαρμόσουμε την εξωτερική αξιολόγηση που θα περιλαμβάνει και ξένους κριτές. Δεν κατανοώ το φόβο της αξιολόγησης, ενός θεσμού που παντού είναι κοινός τόπος.

Υπάρχει κάποια χώρα πρότυπο μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το παράδειγμα της οποίας θα μπορούσαμε να συμβουλευτούμε;

Η Φινλανδία θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι μια τέτοια χώρα. Σε χώρες μικρές σαν τη Φινλανδία και την Ελλάδα, μόνο οι ποιοτικές κατηγορίες μπορούν να εγγυηθούν για το μέλλον τους. Η Φινλανδία φαίνεται ότι τα κατάφερε να δημιουργήσει ένα εξαιρετικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στις 21 Μαρτίου (10:30) στο ΥΠΕΠΘ θα μας μιλήσει ο Γενικός Γραμματέας του φινλανδικού Υπουργείου για τη μέθοδο που ακολουθούν. Τα πρότυπα λύκεια που είχαμε κάποτε και δυστυχώς καταργήσαμε (Βαρβάκειο, Πειραματικό, Γυμνάσιο Πλάκας κ.λπ.) προσέφεραν οδό προόδου για τους μη κοινωνικά ευνοημένους. Έτσι η κοινωνία αποκτούσε ταγούς που δημιουργούνταν και με κριτήρια αξίας και όχι μόνο προέλευσης. Δυστυχώς, η ισοπέδωση που επιβάλουμε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ευνοεί το χρήμα και όσους το έχουν. Η κατάργηση των δημοσίων προτύπων λυκείων ευνόησε τους ευνοημένους που έτσι θα βρουν με τα μέσα που διαθέτουν τον δρόμο προς την κοινωνική διάκριση. Oι φτωχοί πληρώνουν ακέραιο το τίμημα της ισοπέδωσης.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα κυριότερα προβλήματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

Ένα μεγάλο πρόβλημα της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι το πλήθος των μαθημάτων που διδάσκονται και ο παπαγαλισμός της ύλης από τους μαθητές. Είναι φανερό ότι ο παπαγαλισμός διευκολύνει κυρίως τους εξεταστές, αλλά αποτελεί τροχοπέδη για τους δημιουργικούς εγκεφάλους. Δουλειά του σχολείου δεν είναι να μεταφέρει φωτογραφικά πλήθος πληροφοριών αλλά να ασκήσει την κρίση των μαθητών για να μάθουν να αναζητούν τη γνώση και να την ξεχωρίζουν από την πληροφορία. Ασφαλώς οι Φινλανδοί με τη μέθοδο της συνεργασίας των μαθητών και τη μείωση της κατά μέτωπον διδασκαλίας, δείχνουν τη σωστή κατεύθυνση.

Πρέπει να αλλάξει το σύστημα εισαγωγής σε Α.Ε.Ι. – Τ.Ε.Ι.; Προς ποια κατεύθυνση και με ποιους όρους-κριτήρια;

Το θέμα το οποίο συγκεντρώνει τη γενική συναίνεση είναι η αυτονόμηση του Λυκείου και η απαλλαγή του από τις πανελλαδικές εξετάσεις για την είσοδο στα ανώτατα ιδρύματα. Η απεμπλοκή θα επαναφέρει το Λύκειο στον φυσιολογικό διδακτικό του ρόλο ώστε να πάψει να αποτελεί προθάλαμο για το πανεπιστήμιο. Oι εξετάσεις θα επανέλθουν φαντάζομαι στο πανεπιστήμιο, όμως θα διεξάγονται από κάποιο κεντρικό οργανισμό, κατά το βρετανικό πρότυπο του GCE. Προτάσεις όπως αυτή του κ. Γ. Μπαμπινιώτη είναι δυνατό να λειτουργήσουν εφόσον τεθεί τέρμα στην αιώνια φοίτηση.

Ποια τα κυριότερα προβλήματα της Ανώτατης εκπαίδευσης;

Ένα τεράστιο θέμα είναι εκείνο της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών της Ανώτατης Παιδείας. Ένας Τούρκος φίλος μου, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μαρμαρά στην Κωνσταντινούπολη, μου ζήτησε πρόσφατα να δει την αίθουσα που διδάσκω. Απέφυγα με διάφορες προφάσεις την επίσκεψη γιατί ντρεπόμουν να του δείξω τα χάλια της Σόλωνος. Τελικά τον πήγε άλλος συνάδελφος αλλά είχε τη λεπτότητα να μην σχολιάσει τα όσα είδε. Διδάσκω στο κτήριο της Σόλωνος είκοσι δύο περίπου χρόνια και δεν κατάφερα να συνηθίσω το οικτρό αυτό περιβάλλον. Έπειτα είναι η αιώνια φοίτηση που δεν κατάφερα να συνηθίσω: Oι ατελείωτες επαναλήψεις των εξετάσεων, οι μέθοδοι αντιγραφής που συνεχώς βελτιώνονται, οι μεταφορές των μαθημάτων και η κατάργηση των προαπαιτουμένων. Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία υπήρχαν το 2000 στο Πανεπιστήμιο Αθηνών 33.805 «εν ενεργεία» φοιτητές (που είχαν ξεπεράσει τα πέντε χρόνια σπουδών) και 33.205 «λιμνάζοντες» (που ξεπέρασαν τα έξι). Τι άλλο να πω; Πιστεύω επίσης ότι το 3,7% του ΑΕΠ που διατίθεται για την εκπαίδευση είναι απολύτως ανεπαρκές. Ιδιαίτερα όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ξεπερνάει το 5,5%. Θα πρέπει γρήγορα να πλησιάσουμε τον στόχο αυτό. Oι μεταρρυθμίσεις, ωστόσο, θα συναντήσουν αντίσταση από τη συναίνεση προς την αδράνεια που τόσα χρόνια ταλανίζει την εκπαίδευσή μας. Όσοι διαδηλώνουν υπέρ της αδράνειας με την πεποίθηση ότι επιδίδονται σε έργο προόδου ας το ξανασκεφτούν.

Όσον αφορά το δωρεάν διδακτικό σύγγραμμα;

Τα μοναδικά συγγράμματα ολοκληρώνουν την παράδοση του «παπαγαλισμού» που παραλαμβάνουμε από το Λύκειο και το Γυμνάσιο. Το μοναδικό σύγγραμμα πρέπει να καταργηθεί και να ενισχυθούν οι φοιτητές που δεν έχουν τα μέσα να αγοράζουν τα βιβλία τους και η δημιουργία βιβλιοθηκών. Όσοι κόπτονται για τις παραπάνω «κατακτήσεις» του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ας αναλογιστούν ότι η υποβάθμιση δεν αποτελεί ευεργεσία και ότι οι «ευεργετούμενοι» κατά μέσο όρο προέρχονται από το υψηλότερο 30% της ελληνικής κοινωνίας και αναλώνουν πόρους που προσφέρει το σύνολο των φορολογουμένων.

Μεγάλη συζήτηση γίνεται τον τελευταίο καιρό για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Ελλάδα...

Η αναφορά στα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι άνευ περιεχομένου. Ακόμα και αν δεν τα απέκλειε το σύνταγμα δεν θα υπήρχαν οι πόροι για αυτά. Σε ποιο μέρος της Ευρώπης με σοβαρή δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια; Ας επιτραπεί η λειτουργία τους, αλλά δεν πιστεύω ότι θα παίξουν κάποιο ρόλο βελτίωσης του συστήματος. Για πολλούς αποτελούν πρόφαση για να εγκαταλειφθεί η νοσούσα τριτοβάθμια εκπαίδευση στη μοίρα της, καθώς η αλλαγή συνεπάγεται πολιτικό κόστος.

Όσον αφορά το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, υπάρχει πρόβλεψη για συμμετοχή εκπροσώπων των φοιτητών;

O νόμος του Ε.ΣΥ.Π. προβλέπει την εκπροσώπηση των φοιτητών, αλλά η Ε.Φ.Ε.Ε. δεν κατάφερε ακόμα να επιλέξει εκπρόσωπο. Δεχτήκαμε εκπροσώπους των φοιτητικών κομμάτων ατύπως ως παρατηρητές χωρίς δικαίωμα ψήφου.

Ως πανεπιστημιακός δάσκαλος και πρόεδρος του Ε.ΣΥ.Π. ποιο μήνυμα θα θέλατε να στείλετε μέσα από την πανεπιστημιακή εφημερίδα μας στους φοιτητές;

Θα ήθελα να πω στους φοιτητές ότι η πανεπιστημιακή ευκαιρία είναι ένα προνόμιο που διαρκεί, και πρέπει να διαρκεί, λίγο. Να απαιτούν οι καθηγητές τους να βρίσκονται στις θέσεις τους, τα βιβλία να είναι περισσότερα, οι βιβλιοθήκες επαρκείς και το κτηριακό περιβάλλον ανθρώπινο. Στη διατήρηση του περιβάλλοντος του πανεπιστημίου θα πρέπει να συμβάλλουν και οι ίδιοι. Είναι το πρώτο περιβαλλοντολογικό μάθημα. Γιατί δεν ακούγονται από τις οργανωμένες φοιτητικές οργανώσεις τέτοια αιτήματα αλλά μόνον αιτήματα «διευκολύνσεων» που κατεβάζουν το επίπεδο των σπουδών;.


Αρχή της σελίδας