ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

1/10/2004
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Συνέντευξη με τον καθηγητή κ. B. Λαμπρινουδάκη

Σημαντική διάκριση
της αρχαιολογικής ομάδας
του Πανεπιστημίου Aθηνών


Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Europa Nostra, η πανευρωπαϊκή ομοσπονδία που ενθαρρύνει και βραβεύει εξέχοντα έργα προστασίας και ανάδειξης της Ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς, βράβευσε το έργο που πραγματοποίησε σε δυο αρχαιολογικούς χώρους της Νάξου ομάδα του Πανεπιστημίου Αθηνών σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο του Μονάχου. Μεταξύ 171 υποψηφιοτήτων βραβεύτηκαν 41 έργα, 35 με μετάλλιο και δίπλωμα και 6 με την ανώτερη τιμή του βραβείου. Μεταξύ αυτών των έξι είναι και τα έργα των Υρίων και του Σαγκρίου της Νάξου, που επιλέχθηκαν να κοσμήσουν και το εξώφυλλο της ειδικής έκδοσης της Europa Nostra για τη βράβευση. Το πολύ σημαντικό έργο που συντελέστηκε στη Νάξο βραβεύτηκε «για την ευαίσθητη ανασκαφή, την αναστήλωση, την ανάδειξη και την επιτυχημένη ενσωμάτωσή τους στο φυσικό περιβάλλον».
Επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που ανέλαβε να φέρει εις πέρας το πολύ σημαντικό έργο ήταν ο καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου μας κ. Β. Λαμπρινουδάκης, τον οποίο συναντήσαμε προκειμένου να μας μιλήσει για τους δύο πολύ σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της Νάξου, τη σημασία που έχει για τη χώρα μας η βράβευση αλλά και τις προοπτικές που ανοίγει για παρόμοιες ανασκαφές που θα πραγματοποιηθούν στη χώρα μας στο μέλλον.

Κύριε καθηγητά, ποια η σημασία των δυο αρχαιολογικών χώρων στο Σαγκρί και τα Ύρια;

Τα μνημεία αυτά είναι σημαντικά διότι μαρτυρούν τη μεγάλη συμβολή του νησιού της Νάξου στον κλασικό και ευρωπαϊκό πολιτισμό, ιδιαίτερα κατά τον 7ο και 6ο αιώνα, όταν οι Έλληνες δημιούργησαν τη μεγάλη αρχιτεκτονική και πλαστική.
Ένας από αυτούς τους μνημειακούς χώρους είναι το μεγάλο ιερό του προστάτη της Νάξου Διονύσου στη θέση Ύρια κοντά στη σημερινή πόλη με συνεχή ιστορία από τον 13ο π.Χ. αιώνα μέχρι τον 12ο μ.Χ. Είναι χαρακτηριστικό ότι τη λατρεία του Διονύσου αντικατέστησε κατά τη Χριστιανική εποχή η λατρεία του Αγίου Γεωργίου. Στον χώρο αυτό τέσσερεις διαδοχικοί ναοί από τον 8ο μέχρι τον 16ο π.Χ. αιώνα έδωσαν για πρώτη φορά χειροπιαστά στοιχεία για τα πρώτα βήματα της ανάπτυξης της μαρμάρινης ιωνικής αρχιτεκτονικής. Μπορεί κανείς να πει ότι βλέπει στο ιερό αυτό τη γέννηση των μορφών που μέχρι σήμερα αντιπροσωπεύουν σε όλο τον κόσμο το κλασικό.
O δεύτερος χώρος είναι το ιερό της Δήμητρας στο Σαγκρί της Νάξου, όπου το κύριο εύρημα είναι ένας ναός του 6ου αιώνα στον τύπο του «τελεστηρίου», δηλαδή αίθουσας στην οποία γίνονταν συγκεντρώσεις για μυστηριακές τελετές. Η σημασία του είναι μοναδική γιατί ήταν φτιαγμένος από τα θεμέλια μέχρι τα κεραμίδια από μάρμαρο.


Τα έργα των Υρίων και του Σαγκρίου της Νάξου επιλέχθηκαν να κοσμήσουν το εξώφυλλο της ειδικής έκδοσης της Europa Nostra

Το υλικό του έχει σωθεί σε μεγάλο βαθμό και αντιπροσωπεύει τα επόμενα βήματα της εξέλιξης της μαρμάρινης αρχιτεκτονικής που αποτέλεσαν κατόπιν τα κύρια χαρακτηριστικά της κλασικής αρχιτεκτονικής, όπως για παράδειγμα τα μνημειώδη θυρώματα, τη μαρμάρινη στέγη, την ανάπτυξη του εσωτερικού χώρου, ακόμη και τις καμπυλώσεις που τελειοποιήθηκαν αργότερα και θαυμάζονται τόσο πολύ στον Παρθενώνα.

Πώς καταλήξατε στη μελέτη αυτών των δυο συγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων;

Το 1976 είχαμε ξεκινήσει μια συνεργασία με το Πολυτεχνείο του Μονάχου για τη μελέτη της Κυκλαδικής και κυρίως της Ναξιακής αρχιτεκτονικής. Το αντικείμενο αυτής της συνεργασίας ήταν το Ιερό της Δήμητρας στο Σαγκρί, το οποίο είχε αποκαλύψει το 1954 ο αείμνηστος καθηγητής του Πανεπιστημίου μας N. Kοντολέων. Επάνω σε αυτό είχαμε ξεκινήσει να δουλεύουμε όταν η μελέτη μάς έδειξε ότι αρχιτεκτονικά μέλη της πολύ πρώιμης εποχής υπήρχαν και σε άλλα μέρη του νησιού. Ένα υπέρθυρο που βρήκαμε στην πεδιάδα του Λιβαδιού μάς οδήγησε στην αναζήτηση του ναού του Διονύσου στα Ύρια. Ξεκινήσαμε, λοιπόν, αρχικά την ανασκαφή μας στο Σαγκρί και από τα στοιχεία που συλλέξαμε στην πορεία γεννήθηκαν ζητήματα στα οποία αναζητήσαμε λύση μέσα από την περαιτέρω ανασκαφή και μελέτη του χώρου.

O ανταγωνισμός για τα βραβεία της Europa Nostra είναι πολύ μεγάλος. Η δική σας δουλειά όμως κατάφερε να κατακτήσει την πρώτη θέση. Ποια ήταν τα στοιχεία που σας οδήγησαν στην κορυφή;

Κατακτήσαμε το μεγαλύτερο βραβείο για τρεις λόγους. Πρώτον, για την ευαίσθητη ανασκαφή που πραγματοποιήσαμε, δεύτερον για την υποδειγματική ανάδειξη των ευρημάτων και τρίτον για την επιτυχημένη ενσωμάτωση όλων των παραπάνω στο φυσικό περιβάλλον. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών εφαρμόζοντας την αρχή τής παράλληλης με την ανασκαφή συντήρησης, προχώρησε κατόπιν στην αναστήλωση των μνημείων, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, αλλά και στη διαμόρφωση των χώρων για το ευρύτερο κοινό. Έτσι λοιπόν, πλην των αναστηλώσεων και της λοιπής προστασίας των μνημείων, δημιουργήθηκαν διάδρομοι επισκεπτών, πλακόστρωτες προσβάσεις, πλούσιο και εύληπτο υλικό σε ενημερωμένες πινακίδες καθώς και ένα μουσείο κρυμμένο στο τοπίο προκειμένου να μην διαταράσσεται η αρμονία του περιβάλλοντος χώρου. Ακόμα και το φυλάκιο και οι λοιποί βοηθητικοί χώροι κατασκευάστηκαν από την ντόπια πέτρα προκειμένου να είναι εναρμονισμένα με το περιβάλλον.

Τι το ξεχωριστό θαυμάζει κανείς σε αυτή την ανασκαφή;

Το Πανεπιστήμιο με τα δύο αυτά έργα προσπάθησε να δώσει δύο πρότυπα παραδείγματα ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων. Η ανάδειξη είναι κάτι που τα τελευταία χρόνια αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία στην προσέγγιση των αρχαίων μνημείων. Μέχρι τώρα η Αρχαιολογία και γενικά η μελέτη των μνημείων εστιαζόταν κυρίως στην έρευνα και στη δημοσίευση, που είναι βέβαια απαραίτητα προκειμένου να προχωρήσουμε σε ένα άλλο στάδιο. Αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπάρχει και ο κοινωνικός σκοπός κάθε επιστήμης. Η επιστήμη χωρίς τους ανθρώπους δεν υπάρχει! Η γνώση που παράγει η επιστήμη προορίζεται για τους ανθρώπους και στην περίπτωσή μας όσοι περισσότεροι άνθρωποι έχουν τη γνώση των μνημείων και μπορούν να συνειδητοποιήσουν την ιστορία που τους διδάσκει και την αισθητική παιδεία που τους δίνει, τόσο περισσότεροι άνθρωποι σέβονται το μνημείο και το προστατεύουν. Έτσι, λοιπόν, στα συγκεκριμένα μνημεία προχωρήσαμε και στην ανάδειξή τους προκειμένου να φανεί πώς πρέπει να διαμορφώνεται ένας αρχαιολογικός χώρος όταν τελειώσει η ανασκαφή.

Θέλετε να μας πείτε ποιοι ήταν οι συνεργάτες και συμβραβευθέντες με σας;

Πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι επρόκειτο για μια Πανεπιστημιακή ανασκαφή η οποία συντελέστηκε από μια διεπιστημονική ομάδα. Συγκεκριμένα, στην επιστημονική ομάδα που βραβεύτηκε ήταν ο υποφαινόμενος, η αρχαιολόγος καθηγήτρια του Τμήματός μας κυρία Ευαγγελία Μπουρνιά, ο αείμνηστος καθηγητής του Πολυτεχνείου του Μονάχου G. Gruben, ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Μανώλης Κορρές και οι αρχιτέκτονες Θεμιστοκλής Μπιλής και Μαρία Μαγνήσαλη. Αυτό που θα ήθελα να υπογραμμίσω εδώ είναι ο πολύ σημαντικός και καθοριστικός ρόλος των φοιτητών μας. Oι φοιτητές βρήκαν πάρα πολλά αρχιτεκτονικά μέλη από τα γλυπτά του ιερού, τα οποία ήταν διασκορπισμένα στην ευρύτερη περιοχή ή είχαν χρησιμοποιηθεί ως πρώτη ύλη για την οικοδόμηση μεταγενέστερων ναών. Κάθε χρόνο, λοιπόν, εργάζονταν στην ανασκαφή δεκάδες φοιτητές πραγματοποιώντας την πρακτική τους άσκηση. Και μάλιστα ασκήθηκαν σε μια υποδειγματική ανασκαφή, γεγονός που έχει μεγάλη σημασία. Το επιστημονικό ενδιαφέρον και τα ευρήματα ήταν σε πολύ καλή κατάσταση, γεγονός που επέτρεψε τη σωστή μελέτη τους. Επιπλέον, η επιστημονική ομάδα που σας ανέφερα αποτέλεσε και μια εξαιρετική διδακτική ομάδα για τους φοιτητές.

Πόσο κόστισαν συνολικά οι εργασίες και στα δύο μνημεία και από πού προήλθε η χρηματοδότηση;

Και τα δύο έργα μαζί στοίχισαν 530 εκατομμύρια δραχμές, ένα ποσό που θεωρείται -και είναι- χαμηλό για τη φύση των εργασιών που πραγματοποιήσαμε. Η χρηματοδότηση προήλθε από το πρώτο και δεύτερο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης (ΚΠΣ), με διαχείριση από τον Ειδικό Λογαριασμό Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ) καθώς και με πολλαπλή στήριξη του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επισημαίνω ότι η διαχείριση πραγματοποιήθηκε από τον ΕΛΚΕ γιατί μια τόσο καλή, αποτελεσματική και γρήγορη διαχείριση δεν θα μπορούσε να γίνει από κανέναν άλλο φορέα.

H A.E. ο πρίγκηπας Aνρί της Δανίας, Πρόεδρος της Europa Nostra, συγχαίρει τους αρχιτέκτονες κ. Θεμ. Μπιλή και Μαρ. Μαγνήσαλη, υπό το βλέμμα του καθηγητή κ. B. ΛαμπρινουδάκηΤι σημαίνει το βραβείο αυτό για την Ελλάδα;

Το βραβείο είναι σημαντικό γιατί δείχνει στους άλλους λαούς ότι η Ελλάδα κάνει πολύ σημαντικά βήματα στην κατεύθυνση της μελέτης, της προστασίας και της ανάδειξης των μνημείων της. Έργα όπως αυτά βοηθούν στην αυτοπεποίθηση και κυρίως στη συνειδητοποίηση από τον κόσμο πόση αξία έχουν τέτοιες ανασκαφές και πόσο μπορούν να βοηθήσουν στο κύρος και την παρουσία μιας χώρας στη διεθνή κονίστρα. Με τη δουλειά μας δείξαμε στη νεότερη γενιά των ανθρώπων που ασχολούνται με τον πολιτισμό ότι τα μνημεία χρειάζεται να αποκτήσουν μια ελκυστική μορφή για τον κόσμο και κυρίως μια αναγνώσιμη μορφή. Χωρίς βέβαια φαλκίδευση της γνησιότητάς τους. Ήδη πρέπει να πούμε ότι όλη η αρχαιολογική κοινότητα κινείται προς τέτοιους δρόμους, αισθανόμενη την πίεση της σημερινής κοινωνίας, η οποία απαιτεί την καλύτερη έκθεση των μνημείων. Επίσης, με τις εν λόγω ανασκαφές μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αποκτήσει μια τεράστια τεχνογνωσία η οποία μπορεί να μεταφερθεί και σε ανάλογα εγχειρήματα στο μέλλον. Τέλος, δεν πρέπει να παραβλέπουμε το τεράστιο οικονομικό όφελος για τους κατοίκους της Νάξου αλλά και γενικότερα για την Ελλάδα. Άνθρωποι από όλο τον κόσμο καταφθάνουν πλέον στη Νάξο για να θαυμάσουν τα έργα αυτά.
Aξίζει, τέλος, να υπογραμμισθεί η έμπρακτη υιοθέτηση και η ουσιαστική υποστήριξη του προγράμματος από τις Πρυτανικές Aρχές του Πανεπιστημίου μας κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης (1986-2004), χωρίς την οποία δεν θα ήταν δυνατή η επιτυχία την οποία κατέγραψε.


Αρχή της σελίδας