ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

1/5/2004
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Eπίδοση τιμητικού τόμου στον καθηγητή κ. Λουκά Σπάρο

Συνέντευξη με έναν από τους πρωτοπόρους της Nοσηλευτικής επιστήμης στην Eλλάδα


Το Πανεπιστήμιο Αθηνών τίμησε μια μεγάλη προσωπικότητα του χώρου των επιστημών υγείας, τον ομότιμο καθηγητή του Τμήματος Νοσηλευτικής κ. Λουκά Σπάρο. Στη σεμνή τελετή που πραγματοποιήθηκε στη Μεγάλη Αίθουσα Τελετών του Πανεπιστημίου μας στις 26 Απριλίου, ο Πρύτανης καθηγητής κ. Γεώργιος Μπαμπινιώτης επέδωσε στον κ. Λ. Σπάρο τον τιμητικό τόμο που είχαν ετοιμάσει για εκείνον οι συνεργάτες και φίλοι του. Στην κατάμεστη αίθουσα παρευρέθηκαν ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου κ. Γ. Μπαμπινιώτης, ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού κ. Χ. Κίττας, ο Αντιπρύτανης Oικονομικού Προγραμματισμού και Ανάπτυξης κ. Μ. Δερμιτζάκης, ο Αντιπρύτανης Στρατηγικού Σχεδιασμού, Έργων και Φοιτητικής Μέριμνας κ. Δ. Ασημακόπουλος, ο ακαδημαϊκός και επί χρόνια συνεργάτης του τιμωμένου κ. Δ. Τριχόπουλος, ο Πρόεδρος της Ιατρικής Σχολής κ. Γ. Κρεατσάς, ο αναπληρωτής Πρόεδρος της Νοσηλευτικής κ. Γ. Μπαλτόπουλος, πολλοί καθηγητές της Ιατρικής Σχολής και του Tμήματος Νοσηλευτικής καθώς και πλήθος φοιτητών.

O καθηγητής Λουκάς Σπάρος από το 1960 έως το 1985 εργάστηκε σε διάφορα Νοσοκομεία (Παθολογικές κλινικές) ως επιμελητής και αργότερα ως διευθυντής. Είχε την ευκαιρία να υπηρετήσει κοντά σε έμπειρους κλινικούς, όπως ο Λουκάς Λουκόπουλος, ο Κων/νος Αθετάκης, ο Γεώργιος Τριανταφυλλίδης, ο Ηρακλής Μάσχας, ο Σωτήρης Ζερβογιάννης, ο Γιάννης Κρικέλης, ο Νέαρχος Κοκκαράκης και άλλοι, οι οποίοι, όπως μας εξομολογείται, «τον δίδαξαν όχι μόνο την ‘τέχνη' αλλά κυρίως την αγάπη στον άρρωστο». Η επιστημονική σταδιοδρομία του αρχίζει το 1965 με την εκπόνηση της διδακτορικής του διατριβής και συνεχίζεται το 1975 με την εκπόνηση της διατριβής για τον τίτλο του Υφηγητή Παθολογίας. Στο χρονικό διάστημα 1975-1985 υπηρετεί ως επιμελητής και στη συνέχεια ως ειδικός επιστήμονας στην έδρα Υγιεινής και Επιδημιολογίας.

Όπως υπογράμμισε στην ομιλία του ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών καθηγητής κ. Γ. Μπαμπινιώτης, «ο κ. Σπάρος ανήκει σε εκείνους τους Πανεπιστημιακούς που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους στο Πανεπιστημιακό έργο, που αφοσιώθηκαν σε αυτό το έργο, το υπηρέτησαν με πάθος και συνδέθηκαν ιστορικά με το Πανεπιστήμιο αφού, όπως είναι γνωστό, ο κ. Σπάρος είναι αυτός ο οποίος ίδρυσε, και επιτρέψτε μου τη φράση, ‘έστησε στα πόδια του' το Τμήμα της Νοσηλευτικής». «Για να γίνουν όλα αυτά», συνέχισε ο κ. Μπαμπινιώτης, «πάντοτε ένας άνθρωπος θυσιάζει ένα κομμάτι της ζωής του και η μόνη αμοιβή του είναι ότι βλέπει ένα όνειρο και ένα όραμα να πραγματοποιείται.


Ο κ. Σπάρος

Αυτή την ικανοποίηση την είχε ο καθηγητής κ. Σπάρος, όπως και το Πανεπιστήμιο με τη σειρά του είχε την ικανοποίηση και το όφελος να έχει δημιουργημένο ένα ολόκληρο Τμήμα των Επιστημών Υγείας, το οποίο πλέον αναπτύσσεται συνεχώς, έχει μια δυναμική παρουσία και η πρόβλεψη είναι πως τα επόμενα χρόνια συνεχώς θα κάνει ευρύτερα αισθητή την επιστημονική παρουσία και δραστηριότητά του. Στιγμιότυπο από την τελετή επίδοσης τιμητικού τόμου στον κ. ΣπάροΌλα αυτά οφείλονται στη δραστηριότητα του κ. Σπάρου, ο οποίος είναι προικισμένος με μια έμφυτη ευφυΐα, μια δύναμη λογική. Είναι από τους ανθρώπους οι οποίοι χαρακτηρίζονται από μια αρετή, την αρετή του επιχειρήματος, την οποία όποιος έχει διαπρέπει και στον επιστημονικό λόγο και στην όλη παρουσίαση των απόψεών του. O κ. Σπάρος είναι φιλέρευνος και φιλόσοφος. Αγαπά την έρευνα και αγαπά τον λόγο με τη διπλή του έννοια, της λογικής και της γλώσσας. O καθηγητής Σπάρος είναι μια φυσιογνωμία ιατροφιλοσόφου, σαν όλους εκείνους που πέρασαν από τον τόπο μας και έδωσαν αυτό που ξεκίνησε με τον Ιπποκράτη, μια δηλαδή συνάντηση του ανθρώπου, του σκεπτόμενου, του στοχαστή, με τον γιατρό. O κ. Σπάρος, τον οποίο τιμούμε σήμερα, διέπρεψε στον χώρο της επιδημιολογίας, της παθολογίας και της κοινωνικής ιατρικής. Είναι ένας παθιασμένος πανεπιστημιακός δάσκαλος που και σήμερα συνεχίζει να δίνει τις γνώσεις του και το ήθος του και τις σκέψεις του στους φοιτητές της Νοσηλευτικής», κατέληξε ο κ. Μπαμπινιώτης.

Από την πλευρά του, ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Προσωπικού καθηγητής κ. Χ. Κίττας, μιλώντας εκ μέρους όλων των Αντιπρυτάνεων, υπογράμμισε πως «ο τιμώμενος είναι μια μεγάλη προσωπικότητα του χώρου των επιστημών υγείας, ένας από τους θεμελιωτές του Τμήματος Νοσηλευτικής, από εκείνους τους ανθρώπους που αγωνίστηκαν προκειμένου να πείσουν την ελληνική κοινή γνώμη ότι η Νοσηλευτική δεν είναι μόνο τέχνη αλλά και επιστήμη. O κ. Λ. Σπάρος όλα τα χρόνια της πανεπιστημιακής του καριέρας συνέβαλε στην πρόοδο της επιστήμης, στη δημιουργία νέας γνώσης, στην καταγραφή και διάδοση της υπάρχουσας γνώσης και βεβαίως ήταν πάντα παρών, όπου η πολιτεία, το τμήμα Νοσηλευτικής, το Πανεπιστήμιο Αθηνών και γενικότερα η κοινωνία το απαιτούσε».

O ακαδημαϊκός κ. Δ. Τριχόπουλος επισήμανε στην προσφώνησή του: «Με τον Λουκά Σπάρο συνυπήρξαμε, συμφωνήσαμε και διαφωνήσαμε για περισσότερο από 30 χρόνια. Είχαμε την ιδιόμορφη σχέση ότι διετέλεσε εκπαιδευτής μου στην παθολογία ενώ με την σειρά μου εγώ τον εισήγαγα στον χώρο της επιδημιολογίας. Συχνά στο Πανεπιστήμιο προβληματιζόμαστε για το ποια είναι εκείνα τα κριτήρια που αναδεικνύουν τον καταλληλότερο ακαδημαϊκό δάσκαλο. Έτσι, συχνά μιλάμε για εκείνον που είναι καλός δάσκαλος, καλός εκπαιδευτής και γι' αυτόν ο οποίος είναι καλός ερευνητής.Την επιμέλεια του τιμητικού τόμου, ο οποίος περιλαμβάνει επιστημονικά κείμενα 71 καθηγητών, είχαν ο κ. Ελ. Ανευλαβής και ο κ. Αν. Γερμενής Αυτά είναι τα δυο κριτήρια τα οποία είναι μετρητά με κάποιον τρόπο, έχουν τη δυνατότητα να στοιχειοθετηθούν. Στην πραγματικότητα δεν είναι αυτά εκείνα που χαρακτηρίζουν την ακαδημαϊκή προσωπικότητα. Εκείνο που έχει μεγαλύτερη σημασία αλλά είναι δυσκολότερο να τεκμηριωθεί και γι' αυτό δεν χρησιμοποιείται, είναι το πόσο τελικά αγαπάς να διδάσκεις, ανεξάρτητα από τον αν είσαι καλός ή κακός στη συγκεκριμένη διαδικασία, στην από έδρας ή την πρόσωπο με πρόσωπο διδασκαλία. Και επιπλέον, πόσο πολύ πιστεύεις ότι η έρευνα είναι ένα κομμάτι το οποίο πρέπει να χαρακτηρίζει το Πανεπιστήμιο Αθηνών. O Λουκάς Σπάρος πίστευε στην ανάγκη διδασκαλίας, ήθελε να είναι ένας από τους παράγοντες που συνέβαλαν στη διακίνηση της γνώσης και πάντοτε πίστευε στην ανάγκη της έρευνας».

Κύριε καθηγητά, η κλινική ιατρική υπήρξε η μεγάλη σας αγάπη, αλλά τελικά σας κέρδισε η επιδημιολογία…

Είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ στενά με τον καθηγητή και ακαδημαϊκό κ. Δ. Τριχόπουλο και να «μυηθώ» σ' έναν επιστημονικό κλάδο, ο οποίος εθεωρείτο παραδοσιακά άσχετος με την κλινική ιατρική. Έτσι, μετά την ολοκλήρωση στη Γαλλία των μεταπτυχιακών μου σπουδών στην Ανοσολογία και την παρακολούθηση των μεταπτυχιακών ετήσιων σεμιναρίων στην Επιδημιολογία και Στατιστική, ασχολήθηκα συστηματικότερα με τον ρόλο της Επιδημιολογίας τόσο στην κλινική όσο και την κοινοτική ιατρική. Η παράλληλη απασχόλησή μου στους δύο αυτούς επιστημονικούς κλάδους μού επέτρεψε να διαμορφώσω μια μεταθεωρία της επιστήμης της ιατρικής που με βοήθησε να διασαφηνίσω τις αναγκαίες γνωστικές προϋποθέσεις που απαιτούνται για την επιστημονική άσκηση των τριών ιατρικών πράξεων που συνιστούν τη φροντίδα υγείας.

Θέλετε να μας διευκρινίσετε περισσότερο αυτή σας την άποψη;

Βεβαίως. Η επιστημονική ιατρική δυτικού τύπου διακρίνεται α) από την (ιατρική) επιστήμη και β) από την (επιστημονική) πράξη ή πρακτική, και ενώ το πρακτικό μέρος της ιατρικής είναι σαφές, δηλαδή αποτελείται από τρεις πράξεις: την πρόληψη, τη θεραπεία και την αποκατάσταση (οι τρεις αυτές πράξεις είναι γνωστές με τον περιεκτικό όρο φροντίδα υγείας), το ίδιο δεν ισχύει για τη θεωρία της ιατρικής, την ιατρική επιστήμη. Η παραδοσιακή ιατρική εκπαίδευση, η γνωστή ως Φλεξνεριανή (από τον Abraham Flexner) θεμελιώνεται στις εργαστηριακές επιστήμες (φυσιολογία, βιολογία, μικροβιολογία κ.ά.). Είναι ενδιαφέρον δε να θυμίσει κανείς ότι οι γιατροί φόρεσαν μπλούζες στις αρχές του προηγούμενου αιώνα για να μοιάζουν με τους εργαστηριακούς επιστήμονες, φόρεσαν δηλαδή τη γνωστή labcoat (εργαστηριακή μπλούζα). Σιγά–σιγά συνειδητοποιήθηκε ότι η εκπαίδευση του γιατρού στις «βασικές» (εργαστηριακές) αυτές επιστήμες δεν βοηθούσε όσο έπρεπε ή ενίοτε και καθόλου στην άσκηση της ιατρικής. Άρχισε να υποβάλλεται σε αυστηρή κριτική ο τρόπος αυτός της «θεωρητικής εκπαίδευσης» και να αναζητείται η ακριβέστερη φύση των γνωστικών θεμελίων των ιατρικών πράξεων. Αυτή η συζήτηση κατέληξε στο ότι η «γνωστική βάση» της φροντίδας υγείας προέρχεται από τα πορίσματα της εφαρμοσμένης και όχι της βασικής έρευνας. Και η φύση της έρευνας αυτής είναι επιδημιολογική. Αυτή τη συναίρεση της κλινικής ιατρικής και επιδημιολογίας είχα το προνόμιο να βιώσω στην επιστημονική μου πορεία. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω και το όνομα ενός μεγάλου διανοητή, γιατρού –επιδημιολόγου, του καθηγητή Olli Miettinen, του οποίου τα σεμινάρια ήταν για μένα αποφασιστικής σημασίας για τη διαμόρφωση της ιατρικής μου θεωρίας.

Τα όσα είπατε ισχύουν υποθέτω και για τη Νοσηλευτική…

Και οι τρεις επιστήμες υγείας, η Ιατρική, η Oδοντιατρική και η Νοσηλευτική βασίζονται στο ίδιο παραδοσιακό πρότυπο εκπαίδευσης. Επομένως, πιστεύω ότι η θεωρητική θεμελίωση της άσκησής τους θα πρέπει να βασίζεται στην εφαρμοσμένη, όπως είπα, έρευνα.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Θα συνεχίσω να ασχολούμαι με την εφαρμοσμένη έρευνα προσπαθώντας να εξειδικεύσω τα χαρακτηριστικά του αντικειμένου, δηλαδή την οντική πλευρά, και του περιεχομένου, την επιστημική πλευρά του σχεδιασμού των επιδημιολογικών μελετών. Και εάν το Τμήμα μου έχει ανάγκη της βοήθειάς μου θα μπορούσα να βοηθήσω στην μεταπτυχιακή αλλά και προπτυχιακή εκπαίδευση.


Αρχή της σελίδας