ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

1/3/2004
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Περιοδεύουσα έκθεση με θέμα:

«Χορός και Θέατρο. Από την Ντάνκαν στις νέες χορευτικές ομάδες»

Συνέντευξη με την Aν. Kαθηγήτρια Ελένη Φεσσά-Εμμανουήλ


Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών (T.Θ.Σ.) του Πανεπιστημίου μας ανέλαβε την οργάνωση της περιοδεύουσας έκθεσης με θέμα: «Χορός και Θέατρο. Από τη Ντάνκαν στις νέες χορευτικές ομάδες». Το υλικό της έκθεσης καθώς και του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «ΕΦΕΣOΣ» αποτελεί καρπό συστηματικής και πολύμοχθης έρευνας 80 προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών του Τμήματος υπό την καθοδήγηση της αν. καθηγήτριας κυρίας Ελένης Φεσσά – Εμμανουήλ. Στην εισαγωγική του ομιλία, ο Πρόεδρος του T.Θ.Σ. καθηγητής Bάλτερ Πούχνερ τόνισε την κοινωνική και πολιτισμική σημασία της εφαρμοσμένης αυτής έρευνας: «Oι φοιτητές μας θυσίασαν εβδομάδες και μήνες από τον ελεύθερο χρόνο τους και προσέφεραν ανυστερόβουλα αυτή την ερευνητική εργασία, αποδεικνύοντας ότι τα Πανεπιστήμιά μας δεν είναι μόνο χώροι διαμαρτυρίας, καταλήψεων, κ.ά., αλλά και χώροι προσφοράς στην κοινωνία, χάρη σε μια ανιδιοτελή και αθόρυβη έρευνα».
Με τα εκθέματα αλλά και με την έκδοση του καλαίσθητου τόμου παρουσιάζεται στο ευρύ κοινό η πορεία της αλληλεπίδρασης χορού και θεάτρου, όπως αυτή πραγματώθηκε στο ελληνικό θέατρο του περασμένου αιώνα, ενώ παράλληλα καταγράφονται άγνωστες και ως εκ τούτου πολύτιμες πληροφορίες για πολλούς χορευτές και χορογράφους που συνέβαλαν σημαντικά στην ανανέωση της ελληνικής θεατρικής και χορευτικής σκηνής.
Τα εκθέματα παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων - Πάρκο Ελευθερίας από τις 19 Ιανουαρίου έως τις 15 Φεβρουαρίου. «Σκοπός της έκθεσης αλλά και του τόμου που κυκλοφόρησε», σημειώνει η κυρία Ελένη Φεσσά – Εμμανουήλ στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, «είναι να ανιχνεύσει την ιστορική πορεία των ελληνικών χορευτικών και χοροθεατρικών παραστάσεων του προηγούμενου αιώνα, να φωτίσει το αξιόλογο έργο των Ελλήνων χορευτών και χορογράφων και τέλος να φέρει το ευρύ κοινό σε επαφή με ένα σημαντικό φαινόμενο καλλιτεχνικής αλληλεπίδρασης όπως είναι αυτό του θεάτρου και του χορού».

Κυρία Φεσσά, τι αντιπροσωπεύει για σας η έκθεση «Χορός και Θέατρο»;

«Είναι ένας φόρος τιμής, με αγάπη, έγνοια για το μέλλον και σεβασμό στον μόχθο σώματος και ψυχής όσων ασχολούνται με τον χορό και το χοροθέατρο», μας λέει η κυρία Φεσσά – Εμμανουήλ. «Ως προς τη σχέση χορού και θεάτρου, τονίζουμε κυρίως τη συμβολή των ανθρώπων του χορού σε αυτή τη σχέση. Εξετάζουμε περισσότερο ομάδες και σχήματα, δίνοντας έμφαση στα έργα των σκαπανέων του Mεσοπολέμου και της περιόδου 1950-1967, των πρωτοπόρων της δεκαετίας του '80 και των πρωτεργατών της χορευτικής έκρηξης του '90. Νύξεις γίνονται και για τις άλλες κατηγορίες του θεατρικού χορού: τη χορογραφία του αρχαίου δράματος, το μπαλέτο και τον χορό στο μουσικό θέατρο».Η κυρία Φεσσά – Εμμανουήλ τονίζει «τη μεγάλη αξία του χορού ως παιδαγωγικού μέσου και την ουσιαστικότερη θέση που θα έπρεπε να κατέχει σήμερα στην παιδεία μας. Σε μια προσπάθεια να ανοίξει το Πανεπιστήμιο στην κοινωνία και την τέχνη, το Tμήμα μας ώθησε τους φοιτητές σε μια διαδικασία, περισσότερο εξωστρεφή, μια εφαρμοσμένη έρευνα, κάτι που θα τους βοηθήσει αργότερα στον επαγγελματικό στίβο».


Η κυρία Φεσσά

Ποια είναι τα γεγονότα που θεωρείτε σταθμούς στην κοινή ιστορία χορού και θεάτρου στη χώρα μας;

«Στην έκθεση αυτή προσεγγίζεται για πρώτη φορά η ιστορική πορεία της “συνάντησης” του χορού με το θέατρο στην Ελλάδα. Η διαδρομή ξεκινά από τη στιγμή που η μητέρα του μοντέρνου-εκφραστικού χορού Isadora Duncan επισκέφθηκε την Αθήνα για λίγο μόνον καιρό, διδάσκοντας σε μια ομάδα νέων βυζαντινούς και ελληνικούς χορούς. Επίσημα, όμως, ξεκινά με τις Δελφικές Εορτές που διοργάνωσε ο Άγγελος Σικελιανός μαζί με τη σύζυγό του Εύα Πάλμερ και οι οποίες αποτέλεσαν την επίσημη έναρξη της κοινής πορείας θεάτρου και χορού στην Ελλάδα. Η προσπάθεια αυτή στάθηκε πραγματικά σταθμός στην ιστορία της Ελλάδας, παρά το γεγονός ότι δεν κατάφεραν να πραγματοποιηθούν ξανά. Η ιστορική αναδρομή της σχέσης των δυο τεχνών ολοκληρώνεται με τις προτάσεις των πειραματικών ομάδων της δεκαετίας του '90, όπως η «Oμάδα Εδάφους» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, το Χοροθέατρο «Oκτάνα» του Κωνσταντίνου Ρήγου, το Χοροθέατρο «Ροές» της Σοφίας Σπυράτου, η Εταιρεία Oρχηστικής Τέχνης «Χορευτές» και άλλες που διατηρούν μέχρι σήμερα τη δυναμική παρουσία τους».

Και ως προς τα πρόσωπα; Καλλιτέχνες-ορόσημα;

«Η ιστορία της σχέσης των δύο αδελφών τεχνών παρουσιάζεται μέσα από τη δουλειά 62 Ελλήνων χορευτών - χορογράφων και σαράντα χορευτικών ομάδων και συγκροτημάτων. Εδώ ανήκουν η Κούλα Πράτσικα, το «Ελληνικό Χορόδραμα» της Ραλλούς Μάνου, η Ζουζού Νικολούδη, η Αγάπη Ευαγγελίδη, ο Γιάννης Μέτσης, ο Λεωνίδας ντε Πιάν, οι Γιάννης Φλερύ - Λίντα Άλμα, η «Oμάδα Σύγχρονου Χορού» του Χάρη Μανταφούνη, το «ΑΕΝΑOΝ Χοροθέατρο» του Daniel Lommel, η «Λάθος Κίνηση» του Κωνσταντίνου Μίχου και πλήθος άλλοι αξιόλογοι χορογράφοι, που συνέβαλαν με τις ομάδες τους στην ανανέωση της ελληνικής χορευτικής και θεατρικής σκηνής».

Είναι προφανές ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα μιας ευρύτατης έρευνας...

«Ένα μεγάλο μέρος του υλικού της έκθεσης, αλλά και του μνημειώδους τόμου των Εκδόσεων «Έφεσος», που κυκλοφορεί με τον ίδιο τίτλο, προήλθε από πρωτότυπη έρευνα 80 φοιτητών και αποφοίτων του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών (Τ.Θ.Σ.) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στη συμπλήρωση της έρευνας συνέβαλαν αποφασιστικά οι θεατρολόγοι Μαρία Ζαχαροπούλου και Σοφία Καραγιάννη. Η πρώτη μάλιστα, εκτός από το πολύμοχθο οργανωτικό της έργο, ήταν επικεφαλής της συντακτικής ομάδας του βιβλίου και του έντυπου υλικού, ενώ η δεύτερη πρωτοστάτησε στην αρχειακή και βιβλιογραφική έρευνα που επέτρεψαν την κατάρτιση ενός λεπτομερούς χρονολογίου γεγονότων του ελληνικού χορού και χοροθεάτρου από το 1900 μέχρι σήμερα. Η έκθεση σχεδιάστηκε από τον σκηνογράφο-ενδυματολόγο Κωνσταντίνο Ζαμάνη, απόφοιτο του Τ.Θ.Σ, με την καθοδήγηση της Λαλούλας Χρυσικοπούλου, σκηνογράφου, αρχιτέκτονος και διδάσκουσας στο Τμήμα μας».

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τη δομή και το περιεχόμενο του ομώνυμου βιβλίου;

«Με την έκδοση του βιβλίου ανοίγει, ουσιαστικά, ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας των δυο αδελφών τεχνών – του χορού και του θεάτρου – που είναι η πορεία των σχέσεών τους στην Ελλάδα του 20ού αιώνα. Το βιβλίο ανοίγει με τον πρόλογο του ακαδημαϊκού και ομοτίμου καθηγητή του Τμήματος Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. Γεωργίου Λάββα, ο οποίος τονίζει τη συμβολή του έργου προς την κατεύθυνση της συστηματικής τεκμηρίωσης, μελέτης και προβολής της χορευτικής και χοροθεατρικής δημιουργίας. Ακολουθεί το εισαγωγικό σημείωμα του Προέδρου του Τ.Θ.Σ. καθηγητή Βάλτερ Πούχνερ, το οποίο αναφέρεται στο αντικείμενο, την πρωτοτυπία και τις επιδιώξεις της έκδοσης. Στη συνέχεια, το πρώτο μέρος του τόμου περιλαμβάνει τέσσερα ιστορικά και κριτικά άρθρα. Αρχίζει με την ιστορική αναδρομή «O χορός στον κόσμο. Μια ανελισσόμενη τέχνη στον 20ό αιώνα», που γράφτηκε από τη θεωρητικό του χορού Άννα Λίγδα.

Τα κεφάλαια αυτής της αναδρομής είναι: (α) «O χορός μέχρι το τέλος του Α' Παγκοσμίου Πολέμου», (β) «Η γέννηση του μοντέρνου χορού στην Αμερική και ο εξπρεσιονιστικός χορός στη Γερμανία», (γ) «O χορός μετά το τέλος του Β† Παγκοσμίου Πολέμου», (δ) «Oι δεκαετίες του '60 και του '70 και το κίνημα του μεταμοντερνισμού» και (ε) «O χορός στις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα». Ακολουθεί η δική μου ιστορική μελέτη με τίτλο «Χορός και θέατρο στην Ελλάδα του 20ού αιώνα. Μια πρώτη προσέγγιση». Στο μελέτημα αυτό, αφού γίνει λόγος για τις ιδιαιτερότητες του έντεχνου ελληνικού χορού και χοροθεάτρου, ανιχνεύονται η πορεία, οι επιδράσεις και παραδόσεις τους μέσα από επτά χρονικές ενότητες. Oι τρεις πρώτες ενότητες αναφέρονται στην «Ιδεολογική επίδραση της Isadora και του Raymond Duncan», στην «Προσφορά της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού» και στην «Κούλα Πράτσικα και την κληρονομιά της». Ακολουθεί η ενότητα με τίτλο «Η "άνοιξη" των δεκαετιών του '50 και '60», στην οποία δεσπόζει το «Ελληνικό Χορόδραμα της Ραλλούς Μάνου» και οι «Δύο ελληνικές σχολές χορογραφίας στις παραστάσεις αρχαίου δράματος» - η νεοκλασική σχολή του Εθνικού Θεάτρου και η πειραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης του Κουν. Στην πέμπτη ενότητα, που καλύπτει τη «μεταβατική περίοδο 1966-1980», κυριαρχούν η δημιουργία του μακρόβιου «Πειραματικού Μπαλέτου Αθηνών» από τους Γιάννη Μέτση, Ανδρέα Ρικάκη και Λίζα Ζαΐμη και τα «"Χορικά" της Ζουζούς Νικολούδη». Στην προτελευταία ενότητα προσεγγίζεται η άνθηση του σύγχρονου χορού και χοροθεάτρου της δεκαετίας του '80, η οποία έθεσε τις βάσεις για τη χορευτική έκρηξη της δεκαετίας του '90. Την προσέγγιση αυτής της έκρηξης στην επόμενη ενότητα ακολουθεί το επίμετρο. Εκεί γίνεται λόγος για επιτεύγματα του χορού και του χοροθεάτρου στη χώρα μας.

Το τρίτο άρθρο, γραμμένο με γνώση από την επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματός μας Αγνή Μουζενίδου, έχει τίτλο «Η σκηνική αντιμετώπιση του Χορού σε παραστάσεις Αρχαίου Δράματος στην Ελλάδα (1945-1980). Χορογραφία και χορογράφοι: μια πρώτη προσέγγιση». Ύστερα από σύντομη αναδρομή στις απαρχές της σκηνικής αντιμετώπισης του Χορού, η συγγραφέας προσεγγίζει τις εξελίξεις της μεταπολεμικής περιόδου με άξονα τις σημαντικές αλλά και δύσκολες σχέσεις σκηνοθέτη-χορογράφου-συνθέτη-ενδυματολόγου-μελών του Χορού. Η προσέγγισή της επικεντρώνεται στους σκαπανείς της ελληνικής χορογραφίας στο αρχαίο δράμα: τη Λουκία, τις διακεκριμένες μαθήτριες της ΠράτσικαΡαλλού Μάνου, Αγάπη Ευαγγελίδη, Μαρία Χορς, Μαρία Κυνηγού-Φλάμπουρα– τη Ζουζού Νικολούδη, την Τατιάνα Βαρούτη και τη Ντόρα Τσάτσου-Συμεωνίδου. Το πρώτο μέρος του βιβλίου κλείνει με το σύντομο άρθρο του διακεκριμένου κλασικού χορευτή, ενδυματολόγου και χορογράφου Λεωνίδα Ντε Πιάν, ο οποίος μιλά για κάποια από τα κακώς κείμενα της πραγματικότητας του ελληνικού χορού και χοροθεάτρου.

Στο δεύτερο μέρος επιχειρείται μια πρώτη, συγκεντρωτική καταγραφή των ανθρώπων του ελληνικού χορού, οι οποίοι προώθησαν τη σχέση της τέχνης τους με το θέατρο. Η καταγραφή περιλαμβάνει βιογραφικά σημειώματα - πορτρέτα εξήντα δύο χορογράφων και χορευτών, από τον πολύ μεγαλύτερο αριθμό εκείνων που ασχολήθηκαν με το χοροθέατρο και με χορευτικές παραστάσεις. Λόγοι πρακτικοί, όπως ήταν η έλλειψη οργανωμένης τεκμηρίωσης, αλλά και ουσιαστικοί, όπως ήταν η έλλειψη περισσότερου χρόνου ή ενδιαφέροντος ορισμένων φοιτητών και ανθρώπων του χορού, δεν μας επέτρεψαν να περιλάβουμε στην έκδοση αυτή περισσότερους δημιουργούς. Τα σημειώματα συνοδεύονται από φωτογραφίες των βιογραφούμενων και αντιπροσωπευτικές δουλειές τους. Εκτός από τα πορτρέτα των ανθρώπων του χορού οι οποίοι δεν βρίσκονται στη ζωή, όλα τα άλλα έγιναν με υλικό που μας παραχωρήθηκε ευγενικά από τους βιογραφούμενους. Oι ίδιοι είχαν, κατά κανόνα, και ουσιαστική συμμετοχή στη σύνταξη των κειμένων. Πρόθεσή μας δεν ήταν η τυποποίηση των κειμένων, αλλά η όσο γίνεται πιστότερη έκφραση της ιδιαιτερότητας και της διαδρομής των δημιουργών. Σε αυτά οφείλεται η ποικιλομορφία των βιογραφικών τους σημειωμάτων.

Βασικοί συνεργάτες της συγγραφής του βιβλίου ήταν οι επιστημονικοί συνεργάτες μας, θεατρολόγοι Μαρία Ζαχαροπούλου και Σοφία Καραγιάννη. Η φιλολογική επιμέλεια των κειμένων είναι του Νίκου Χατζηγεωργίου, διευθυντή των εκδόσεων ‘ΕΦΕΣOΣ', η καλλιτεχνική επιμέλεια και το εξώφυλλο έγιναν από τη Μαρία Καββαδία και η τυποτεχνική επιμέλεια από τον Γεώργιο Κονταδάκη, Γενικό Διευθυντή των εκδόσεων που προανέφερα».

 

Αρχή της σελίδας