ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

1/12/2003
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Sir Geoffrey Lloyd, καθηγητής Aρχαίας Φιλοσοφίας
και Eπιστήμης

Aπό την Eλλάδα στην Kίνα… μέσω Cambridge


Το Πανεπιστήμιο Αθηνών τίμησε, μετά από πρόταση του Τμήματος Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Θεωρίας της Επιστήμης, έναν από τους σημαντικότερους μελετητές της Ιστορίας της Αρχαίας Ελληνικής Επιστήμης, τον Oμότιμο Καθηγητή Αρχαίας Φιλοσοφίας και Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Cambridge Sir Geoffrey Lloyd. Παρουσιάζοντας το έργο του ο καθηγητής της Ιστορίας των Επιστημών Κώστας Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι «τα είδη των προβλημάτων με τα οποία καταπιάστηκε ο Lloyd, τα νέα ερωτήματα που έθεσε αλλά και οι νέες μέθοδοι που ανέπτυξε για την απάντηση των ερωτημάτων, έδωσαν στο σύνολο τους μία νέα πνοή στη μελέτη της ιστορίας της Αρχαίας Επιστήμης. Η διαμόρφωση μιας προσέγγισης με έντονο το στοιχείο της κοινωνικής οπτικής στην αφήγηση της αρχαίας επιστήμης, η αναζήτηση αναλογιών και αποκλίσεων στους διάφορους τύπους επιχειρηματολογίας των αρχαίων κοινωνιών, η συγκριτική μελέτη των επιστημονικών νοοτροπιών και των τύπων ορθολογικότητας που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο των αρχαίων επιστημονικών και φιλοσοφικών παραδόσεων, αποτελούν τα χαρακτηριστικά μιας νέας αντίληψης για τη μελέτη της ιστορίας των επιστημών της αρχαιότητας. Τα στοιχεία αυτά, ως προς την ιστορία της Αρχαίας Επιστήμης, εδραιώθηκαν μέσα από το πολυσχιδές έργο του Geoffrey Lloyd».
O Geoffrey Lloyd γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1933 και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Εκλέχθηκε Εταίρος στο King’s College και ήταν από τους βασικούς συντελεστές στην απόφαση για την εισαγωγή γυναικών σε ένα από τα παλαιότερα Κολέγια του Πανεπιστημίου Cambridge όπως ήταν το King’s. Εκλέγεται Εταίρος του Darwin College και στη συνέχεια Πρόεδρος του.
Πρωτοήρθε στην Ελλάδα στα δύσκολα χρόνια των αρχών της δεκαετίας του 1950. Στη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας το 1959 και 1960 εστάλη στην Κύπρο.
Από το 1983 κατέχει την Έδρα Αρχαίας Φιλοσοφίας και Επιστήμης απ’ όπου και συνταξιοδοτείται το 2000. Έκτοτε εργάζεται στο Needham Research Institute, που είναι ένα ερευνητικό ινστιτούτο για τις επιστήμες στην ¶πω Ανατολή, έχοντας πάρει την ονομασία του από τον σπουδαίο ερευνητή της ιστορίας της Κινεζικής Επιστήμης αλλά και έναν από τους πρωταγωνιστές της ίδρυσης της UNESCO, τον Joseph Needham. O Lloyd ήταν επισκέπτης καθηγητής σε πολλά πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, ανάμεσα στα οποία και το Ινστιτούτο Ιστορίας των Φυσικών Επιστημών του Πεκίνου.
O ίδιος θεωρεί πως η επίσκεψη του στην Κίνα το 1987 αποτελεί σταθμό στις μελέτες του, αφού μετά την επιστροφή του αποφασίζει να μάθει την κλασική κινεζική γλώσσα ώστε να συνεχίσει τη μελέτη της αρχαίας ελληνικής επιστήμης μέσα σε ένα συγκριτικό της ελληνικής και της κινεζικής επιστήμης πλαίσιο. Ανάμεσα στις πολλές δημοσιεύσεις του είναι το ‘’Αρχαία Ελληνική Επιστήμη, Μέθοδοι και Προβλήματα’’. Τα πιο πρόσφατα βιβλία του είναι «The Ambitions of Curiosity» και το «The Way and the Word» μαζί με έναν άλλο μελετητή της ιστορίας της ¶πω Ανατολής, τον Nathan Sivin. Αυτήν την περίοδο ολοκληρώνει μία συλλογή δοκιμίων με τον γενικό τίτλο ‘’Ancient Worlds and Modern Reflections’’ όπου επιχειρηματολογεί για τους τρόπους με τους οποίους η Ιστορία των Επιστημών μπορεί να χρησιμοποιηθεί πολύ περισσότερο για την κατανόηση των προβλημάτων στη Φιλοσοφία των Επιστημών.

O κ. Lioyd

Σε αυτά, όμως, τα δοκίμια συζητάει και ένα σύνολο θεμάτων που σχετίζονται με εκπαιδευτικές πολιτικές, τα ανθρώπινα δικαιώματα και τους κινδύνους που υφίσταται σήμερα η δημοκρατία, κυρίως, μετά τα γεγονότα στο Ιράκ.

Στο βιβλίο σας «The Way and the Word», το οποίο έχετε συγγράψει με τον καθηγητή Nathan Sivin εξετάζετε και συγκρίνετε το επίπεδο των επιστημών στην πρώιμη Κίνα και Ελλάδα. Θέλετε να μας πείτε τι ήταν αυτό που σας οδήγησε στην επιλογή του συγκεκριμένου θέματος; Γιατί επικεντρώθηκε το ενδιαφέρον σας σε αυτούς τους δυο πολιτισμούς;

O κύριος λόγος είναι ότι μπορώ και κατανοώ τις δυο γλώσσες. Δεν μπορώ να διαβάσω για παράδειγμα σανσκριτικά αλλά μου είναι εύκολο να κατανοήσω την Ελληνική γλώσσα καθώς και την Κινεζική. Επίσης, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι για τον αρχαίο πολιτισμό της Κίνας υπάρχουν πολλά ντοκουμέντα που βοηθούν τη μελέτη του συγκεκριμένου πολιτισμού κάτι που εν πολλοίς συμβαίνει και με τον ελληνικό πολιτισμό. Επιπλέον, στον ελληνικό πολιτισμό μπορεί κανείς να βρει ευκολότερα χρονολογίες γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για έναν ερευνητή. Κάτι αντίστοιχο, βέβαια, δεν συμβαίνει με τον κινέζικο πολιτισμό. Είναι πολύ δύσκολο στα κινέζικα ντοκουμέντα να εντοπιστούν χρονολογίες.
Ένα ακόμα στοιχείο που μας οδήγησε στη μελέτη αυτών των δυο πολιτισμών είναι ότι έχουν πολλές διαφορές μεταξύ τους στον τρόπο με τον οποίο μελετούσαν τις επιστήμες. Διαφέρει πάρα πολύ ο τρόπος με τον οποίο οι Κινέζοι και οι Έλληνες μελετούσαν αστρονομία, μαθηματικά ή Ιατρική. Ιδιαίτερα για τα μαθηματικά κανείς θα περίμενε ότι ο τρόπος μελέτης τους θα ήταν ο ίδιος σε όλους τους πολιτισμούς. Εντούτοις, δεν είναι. Τα ερωτήματα που απασχόλησαν τους αρχαίους Έλληνες γύρω από τα μαθηματικά άφησαν, θα λέγαμε, αδιάφορους τους κινέζους. Μόνον οι Έλληνες από όλους τους αρχαίους πολιτισμούς ανέπτυξαν την αξιωματική παραγωγική απόδειξη στα μαθηματικά δίνοντας παράλληλα θεμελιώδη σημασία στην έννοια της «φύσης» και στην αιτιολόγηση. Έτσι, θα έλεγα ότι η συγκριτική μελέτη των δυο αυτών πολιτισμών μου επέτρεψε να κατανοήσω ακόμα καλύτερα τον τρόπο σκέψης των αρχαίων Ελλήνων.

Έχετε δηλώσει πως «όταν δυο πολιτισμοί συναντούνται δεν υπάρχει κάποιος κανένας βασικός λόγος για να υπάρξει σύγκρουση». Πολλοί θα είναι αυτοί που στις μέρες μας θα πουν ότι κάτι τέτοιο ακούγεται μάλλον λανθασμένο. Έχοντας αυτό υπόψη, θα θέλατε να μας πείτε δυο λόγια για την κατάσταση που επικρατεί στο παγκόσμιο στερέωμα, μετά και τα τρομοκρατικά χτυπήματα τις 11ης Σεπτεμβρίου και όσα έχουν επακολουθήσει;

Σε αυτό που δίνω έμφαση είναι ότι πράγματι δεν υπάρχει κανένας βασικός-πρωταρχικός λόγος για να υπάρξουν συγκρούσεις. Αυτό δηλαδή που θέλω να πω είναι ότι εάν συναντήσεις τυχαία έναν άνθρωπο από έναν άλλο πολιτισμό τότε δεν υπάρχει κάποιος πρωταρχικός λόγος που να χωρίζει τους δυο. Φυσικά κάνουμε λάθη, όλοι μας κάνουμε λάθη, υπάρχουν πολλές παρεξηγήσεις γύρω μας αλλά δεν υπάρχει κανένας βασικός λόγος γι’ αυτό. Είναι θέμα τού κατά πόσο είναι κανείς προετοιμασμένος να φέρει στο μυαλό του τις προκαταλήψεις / προλήψεις και τις υποθέσεις για τις οποίες πιστεύει ότι υπάρχει λόγος σύγκρουσης μεταξύ των δυο. Σε αυτά τα θέματα αναφέρεται το νέο μου βιβλίο που θα εκδοθεί του χρόνου με τον τίτλο «Ancient Worlds, Modern Reflections». Λέγοντας Reflections εννοώ δύο πράγματα: την αντανάκλαση αλλά και τις σκέψεις, αντιδράσεις. Στο βιβλίο αυτό συζητώ αρχαίες σκέψεις, όπως η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τα Πανεπιστήμια, ύστερα από τα τρομοκρατικά χτυπήματα της 11ης Σεπτεμβρίου. Είμαι ιδιαίτερα ευαίσθητος στα προβλήματα που δημιουργούνται όταν προσπαθούμε να κατανοήσουμε άλλους πολιτισμούς, είτε είναι σύγχρονοι με τον δικό μας πολιτισμό είτε όχι. Η αδυναμία κυρίως του δυτικού πολιτισμού να κατανοήσει τον ανατολικό πολιτισμό, το Ισλάμ, την Ινδία, την Κίνα και την Ιαπωνία είναι πολύ επικίνδυνη.

Για την πλειονότητα των Ευρωπαίων, και γενικά του λεγόμενου Δυτικού κόσμου, η Κίνα παραμένει terra incognita. Τι θα λέγατε ότι χάνουμε μη προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τους πολιτισμούς της Ανατολής;

Πράγματι αυτό ισχύει. Αυτό που χάνουμε είναι ένα μεγάλο μέρος της ανθρώπινης κληρονομιάς (heritage). Ένας συνάδελφός σας μου είπε ότι οι Ανατολικές χώρες είναι πολύ μυστηριώδεις. Αυτό όμως ξέρετε είναι μια εικόνα που εμείς έχουμε πλάσει γι’ αυτούς τους λαούς. Oι ίδιοι δεν θεωρούν τον εαυτό τους «μυστηριώδη». Όσο δεν ασχολούμαστε με αυτούς τους λαούς, με την κουλτούρα τους, τη λογοτεχνία, τα ήθη και τα έθιμά τους, χάνουμε ένα μεγάλο κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης. Η Γαλλία, η Αγγλία και μερικώς η Γερμανία ενδιαφέρονται, για παράδειγμα, για την Κίνα αλλά το ενδιαφέρον τους είναι κυρίως οικονομικό χωρίς να έχουν τη διάθεση να μελετήσουν σε βάθος τον πολιτισμό αυτής της χώρας.

Έχετε διδάξει σε πάρα πολλά Πανεπιστήμια ανά τον κόσμο, μερικά εκ των οποίων είναι το Stanford, το Berkeley, το Princeton όπως επίσης το Πανεπιστήμιο του Πεκίνου, του Τόκιο και του Παρισιού. Κοιτώντας πίσω στην καριέρα σας ποια είναι η πιο δυνατή εντύπωση που σας έρχεται στο μυαλό;

Η πιο ξεχωριστή εμπειρία ήταν στο Πεκίνο το 1987. Εκεί αποφάσισα ότι έπρεπε να μάθω Κινεζικά. Ήταν δυο χρόνια πριν από τα δραματικά γεγονότα της Τιέν Αμέν. Oι φοιτητές ήταν πολύ αξιόλογοι, δούλευαν σκληρά στο Πανεπιστήμιο, είχαν ερωτήματα και απορίες, ένα ενδιαφέρον για την επιστήμη που σπάνια έχω συναντήσει ξανά στη ζωή μου. Πολλοί από αυτούς τους φοιτητές που δίδαξα ήταν στην πλατεία Τιέν Αμέν δύο χρόνια αργότερα και μου έστελναν γράμματα προσπαθώντας να μου εξηγήσουν τι συνέβαινε στη χώρα τους εκείνη την περίοδο. Δεν μου αρέσει να γενικεύω, αλλά έχει δημιουργηθεί η αίσθηση ότι στην Αμερική οι προπτυχιακοί φοιτητές είναι λιγότερο δραστήριοι. Μάλιστα στα πολύ γνωστά Πανεπιστήμια που αναφέρατε οι φοιτητές πιστεύουν ότι ήδη γνωρίζουν τα πάντα Αντίθετα, στην Κίνα οι φοιτητές έχουν μεγάλο ζήλο να μάθουν ό,τι συμβαίνει γύρω τους δουλεύοντας πάρα πολύ.

Εάν θέλατε να πείσετε πολιτικούς να υποστηρίξουν οικονομικά, να χρηματοδοτήσουν ερευνητικά προγράμματα γύρω από αρχαίους πολιτισμούς, ποιο θα ήταν το κύριο επιχείρημά σας;

Oι πολιτικοί δεν πείθονται εύκολα γι’ αυτό και στο Needham Research Institute στρεφόμαστε περισσότερο σε επιχειρήσεις προκειμένου να κάνουν κάποια δωρεά. Επίσης παράγουμε τηλεοπτικά προγράμματα από τα οποία βγάζουμε κάποια χρήματα. Αυτό πάντως που πρέπει να γίνει κατανοητό σε όλους και κυρίως στους πολιτικούς είναι ότι η Κίνα στο μέλλον θα είναι μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις παγκοσμίως, είναι παράλογο λοιπόν να μην γνωρίζουμε αρκετά γι’ αυτή τη χώρα και τον πολιτισμό της. Δυστυχώς μερικές φορές οι πολιτικοί αργούν να το κατανοήσουν αυτό. Βεβαίως εξαρτάται και από τις προτεραιότητες της κάθε χώρας. Πάντως είμαι σίγουρος ότι και εδώ στην Ελλάδα θα χρειαστεί στο μέλλον να δημιουργηθούν Πανεπιστημιακά Τμήματα που θα μελετούν και άλλους πολιτισμούς πέρα από τους ευρωπαϊκούς.

O σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός είναι μια απογοήτευση για κάποιον που έχει εντρυφήσει στον αρχαίο ελληνικό Πολιτισμό;

Καθόλου!

Εάν σας ζητούσα να ξεχωρίσετε ένα κατά τη γνώμη σας συναρπαστικό στοιχείο του Ελληνικού πολιτισμού ποιο θα ήταν αυτό;

Όσον αφορά τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό το πιο συναρπαστικό στοιχείο είναι η αναζήτηση του «γιατί» τα πράγματα συμβαίνουν όπως συμβαίνουν, αυτή η συνεχής ανάγκη για ερωτήματα καθώς και η «πάλη» των ερωτημάτων και των επιχειρημάτων μεταξύ των αρχαίων Ελλήνων. Όσον αφορά τη σύγχρονη Ελλάδα, από την πρώτη φορά που ήρθα εδώ το 1953 έμεινα έκπληκτος από την καταπληκτική μουσική, την ποίηση και τη ζωγραφική.

 

Αρχή της σελίδας