ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

1/6/2003
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Γεώργιος Λάββας,
καθηγητής του Tμήματος Eπικοινωνίας και M.M.E.

Nέο μέλος της Aκαδημίας Aθηνών


O ομότιμος καθηγητής κ. Γεώργιος Λάββας, έχοντας εντρυφήσει στις επιστήμες της Αρχιτεκτονικής, της Ιστορίας και της Αρχαιολογίας, υπηρετεί επί σειρά ετών τον τομέα της Πολιτιστικής Διαχείρισης, ως κομμάτι του ευρύτερου γνωστικού πεδίου της Επικοινωνίας. Η Ακαδημία Αθηνών, αναγνωρίζοντας την τριακονταετή ερευνητική, συγγραφική και διδακτική προσφορά τού κ. Λάββα στη διατήρηση και προβολή της ιστορικής πολιτιστικής μνήμης, τον εξέλεξε τον προηγούμενο μήνα ως τακτικό μέλος της στον κλάδο της «Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Ρυθμολογίας και Θεωρίας της Αρχιτεκτονικής». Μοιράζοντας το χρόνο του μεταξύ Αθήνας, Κωνσταντινούπολης και Ιεροσολύμων, ο κ. Λάββας συμμετέχει ενεργά σε προγράμματα ανάδειξης και διαχείρισης μνημειακών και αρχαιολογικών χώρων στην Ελλάδα και αλλού, αρθρώνοντας έναν λόγο ψύχραιμο και κριτικό και επιδεικνύοντας μια δράση που στοχεύει στην υγιή και δημιουργική σύμπλευση του παρελθόντος με το παρόν και του διαλόγου τους με το μέλλον.
Ο κ. Λάββας

Κύριε καθηγητά, πείτε μας δυο λόγια για την εκλογή σας στο ανώτατο επιστημονικό ίδρυμα της χώρας...

Η τιμή που έγινε στο πρόσωπό μου από την Ακαδημία Αθηνών αντανακλά σ' έναν κλάδο ολόκληρο. Είναι ο κλάδος της Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, είναι το κτισμένο περιβάλλον γενικά, ο χώρος που ζούμε και που μέσα του αναπτύσσεται ο πολιτισμός. Η έδρα που τώρα πληρώθηκε έχει τίτλο «Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, Ρυθμολογία και Θεωρία της Αρχιτεκτονικής». Κατά κάποιο τρόπο περιλαμβάνει όλο το φάσμα της Αρχιτεκτονικής, τόσο του παρελθόντος όσο και του παρόντος, διότι η Ρυθμολογία και η Θεωρία είναι έννοιες που αναφέρονται στους ρυθμούς του παρελθόντος αλλά ταυτόχρονα αφορούν και στη μορφολογία του παρόντος, τη γένεση των νέων αρχιτεκτονημάτων. Επομένως, μπορεί κανείς πραγματικά να πει ότι η έδρα καλύπτει όλο αυτό το φάσμα της Αρχιτεκτονικής δημιουργίας, παλαιό και σύγχρονο.

Η εκλογή σας στην Ακαδημία πιστεύετε πως έχει κάποια σημασία και για το Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε.;

Πράγματι, νιώθω υπερήφανος γιατί η τιμή που έγινε στο πρόσωπό μου τιμά έμμεσα και το Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε., ένα σχετικά νέο Τμήμα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Με αυτή την εκλογή, έγινε αποδεκτή η Επικοινωνία ως επιστημονικός κλάδος στην Ακαδημία. Βέβαια η έδρα είναι η Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, αλλά όπως κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα έτσι και αυτή, εμπεριέχει την επικοινωνία. Και η αρχιτεκτονική και η πολεοδομία και γενικά η πόλη, ο χώρος που ζούμε και παράγεται ο πολιτισμός έχει το στοιχείο της επικοινωνίας. Εξάλλου, ένας φιλόσοφος είχε πει κάποτε ότι μια πόλη δεν χτίστηκε, έστω και αν είναι έτοιμη, φτιαγμένη με δρόμους, σπίτια, κλπ., αν δεν πει κάποιος ότι χτίστηκε, αν ακριβώς δεν διατυπώσει κάποιος αυτή την επικοινωνιακή σχέση μεταξύ των ανθρώπων. Με τα κτίρια άλλωστε επικοινωνούμε καθημερινά, ζούμε μέσα σ' αυτά ή τα συναντάμε στο δρόμο μας και μας επηρεάζουν ανάλογα, ως καλή ή κακή αρχιτεκτονική, είτε το θέλουμε, είτε όχι.

Ποια ανάγκη έρχεται να πληρώσει η εκλογή σας στην Ακαδημία Αθηνών και η δημιουργία αυτής της έδρας;

Η δημιουργία αυτής της έδρας έρχεται να τονίσει την ανάγκη της διατήρησης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς σε ευρύτερο πλαίσιο. Η Ακαδημία για μια ακόμα φορά εμφανίζεται πρωτοπόρος και έχοντας συλλάβει αυτή την αδήριτη ανάγκη προστασίας θέλει να την υποστηρίξει και να τη διαδώσει ευρύτερα μέσω αυτής της έδρας, γιατί ουσιαστικά η αρχιτεκτονική κληρονομιά αποτελεί ένα από τα μεγάλα μεγέθη της πολιτιστικής κληρονομιάς. Περιλαμβάνει τα ακίνητα, το χώρο, τις δομές που δεν είναι άυλες, είναι υλικές αλλά μέσα τους περιέχουν το δημιουργικό πνεύμα του παρελθόντος. Η Αρχιτεκτονική, όπως είναι γνωστό, διδάσκεται στα Πολυτεχνεία. Σε αυτή την εκλογή όμως είναι ενδιαφέρον ότι κατά κάποιο τρόπο προβλήθηκε όχι ένα Πολυτεχνείο αλλά ένα Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου η αρχιτεκτονική δεν διδάσκεται αυτοτελώς αλλά ως μέρος των εικαστικών τεχνών. Αυτό δηλώνει κάτι, ότι είναι πια τόσο σημαντική η συνειδητοποίηση της ανάγκης να διατηρηθεί το πλαίσιο του παρελθόντος, αρχιτεκτονικό και άλλο, ώστε έχει γίνει αντικείμενο διδασκαλίας και γενικά προβολής και σε πανεπιστημιακά τμήματα, όπως το ΕΜΜΕ.

Ποιες θα είναι οι ενέργειές σας ως μέλος της Ακαδημίας Αθηνών;

Στην Ακαδημία θα συνεχίσω τον αγώνα για τη διάσωση και ανάδειξη της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, για τη διαχείριση της ιστορικής μνήμης που είναι εξίσου σημαντική όσο και η δημιουργία του μέλλοντος. Επομένως, με αυξημένες ευθύνες τώρα πλέον θα προσπαθήσω, όσο μπορώ και όσο είναι δυνατό, να συνεχίσω αυτό τον αγώνα στο πλαίσιο της αρχιτεκτονικής δημιουργίας περασμένης και τωρινής, και με τη βοήθεια των αποφοίτων του Τμήματος αυτού, αλλά και γενικά με μια συνένωση των δυνάμεων των αρχιτεκτόνων και όλων των ανθρώπων, που είναι ευαίσθητοι και έχουν κατανοήσει αυτή την ανάγκη της σημερινής εποχής.

Υπάρχουν κάποια στοιχεία στον Ελληνικό χώρο που κάνουν ακόμα πιο επιτακτικό το αίτημα για διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς;

Η σταυροφορία για τη διάσωση των ιστορικών κτηρίων και της αρχιτεκτονικής γενικά, αλλά και όλων των πολιτιστικών αγαθών, σε αυτή την κρίσιμη έκταση, είναι ένα φαινόμενο των τελευταίων πενήντα χρόνων. Και είναι γενικότερο φαινόμενο όλου του πλανήτη. Στο εξωτερικό υπάρχει πιο συγκροτημένη παράδοση στην πολιτιστική διαχείριση. Αν συγκρίνουμε για παράδειγμα πόλεις της Ευρώπης, όπως η Ρώμη, το Παρίσι, το Βερολίνο, το Λονδίνο κ.ά., θα δούμε ότι εκεί δεν έφυγαν με τέτοια ταχύτητα οι παλιές κατασκευές και τα παλιά οικοδομήματα όσο εδώ στην Αθήνα και τις άλλες μεγάλες Ελληνικές πόλεις, που στις κρίσιμες δεκαετίες του πενήντα, του εξήντα και του εβδομήντα, άλλαξαν εντελώς εικόνα.
Στις χώρες του εξωτερικού έχει διατηρηθεί μεγαλύτερο δυναμικό του παρελθόντος. Εμείς εδώ στην Ελλάδα προσπαθούμε τώρα να καλύψουμε το πρόβλημα με ανακατασκευή παλαιών μορφών, των παραδοσιακών λεγομένων. Γέμισε η Ελλάδα από νέο-παραδοσιακά χωριά και σπίτια. Αυτό βέβαια δεν αποτελεί διάσωση της ιστορικής μνήμης αλλά πρόκειται περισσότερο για τύψεις συνειδήσεως και υποκατάστατα του χαμένου αυθεντικού και παραδοσιακού. Πρέπει όμως να διασώσουμε ό,τι απομένει και να κοιτάξουμε να συνεχίσουμε την κλίμακα, που είχαν στο παρελθόν οι κάτοικοι του Ελλαδικού χώρου. Μια συνέχεια χωρίς φοβερές αντιθέσεις. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι πρέπει να κατασκευάζουμε τα σπίτια με τα στιλιστικά μοτίβα του παρελθόντος. Πρέπει όμως να σεβόμαστε τον όγκο, την κλίμακα και γενικά το περιβάλλον, όταν εντάσσουμε μέσα του νέα οικοδομήματα. Αυτή είναι η ουσία της πολιτιστικής συνέχειας και όχι βέβαια η αντιγραφή του παλαιού. Εκεί βρίσκεται ίσως η μεγάλη παρανόηση, ότι δηλαδή αντιγράφοντας τα παλαιά, νομίζουμε ότι κερδίζουμε την ιστορική μνήμη, η οποία δεν υπάρχει, έχει χαθεί ήδη μαζί με τον φορέα της, είτε αυτό είναι αρχιτεκτόνημα ή γενικά πολιτιστικό αγαθό που έφερε τη μνήμη της αυθεντικής εποχής.

Πώς σχολιάζετε τα έργα που πραγματοποιούνται ενόψει των Oλυμπιακών Αγώνων του 2004, όπως το νέο μουσείο της Ακρόπολης και το Κωπηλατοδρόμιο;

Αυτές οι πρωτοβουλίες, που τώρα πραγματώνονται έχουν μέσα τους προβλήματα. Το Μουσείο της Ακρόπολης κτίζεται σε έναν χώρο που μαζί με τα άλλα προβλήματα που είχε πριν, τώρα βγήκαν και τα αρχαία που είναι από κάτω. O χώρος του Μαραθώνος επίσης είναι ένα άλλο πρόβλημα σεβασμού του ιστορικού τόπου. Είναι φανερό ότι εδώ πάρθηκαν αποφάσεις οι οποίες, όπως ξέρουμε, ξεσήκωσαν έντονες αντιδράσεις και εδώ και στο εξωτερικό. Καλώς ή κακώς, αυτά τα έργα προχωρούν και βέβαια το να πει κανείς τώρα, να μην γίνουν δεν έχει και πολύ νόημα. Σημασία όμως έχει ότι μέσα τους θα φέρουν πάντοτε το πρόβλημα και βέβαια θα αποτελέσουν ένα είδος νομολογίας για τις μελλοντικές απαντήσεις σε ανάλογα προβλήματα.
Μ' άλλα λόγια: η ανοικοδόμηση νέου κτίσματος επάνω σ' αποκαλυφθέντα αρχαία ευρήματα, είναι μια πρακτική, αντίθετη με όσες διεθνείς αρχές προστασίας (συμφωνίες, συμβάσεις και χάρτες) έχει υπογράψει και επικυρώσει και η Ελλάδα. Πρόκειται έτσι για την εισαγωγή μιας νέας αρχής «συμφυρμού» φορέων μνήμης του Παρελθόντος και νέων κτισμάτων του Παρόντος με αμοιβαία μείωση του οφειλομένου σεβασμού και αυθυπαρξίας των πρώτων και της εμπλοκής της λειτουργικότητας των δεύτερων. Εξ άλλου το να κτίζεις επάνω σε μνήματα προγόνων ή σε φορείς της μνήμης τους ή μνημεία (μνήμα, μνήμη και μνημείο έχουν την ίδια ρίζα και έννοια), η ανθρώπινη κοινωνία μέχρι τώρα το αποστρέφεται ενστικτωδώς ως ανίερο… Με την εισαγωγή μιας παρόμοιας πρακτικής θα πρέπει να κτισθεί και το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο λεγόμενο Λύκειο του Αριστοτέλη, το Δικαστικό Μέγαρο του Πειραιά, κ.λπ. Αν μάλιστα επικρατήσει, τι θα εμποδίσει να ολοκληρωθεί και το ελλείπον μέρος του Παρθενώνος, ώστε να τοποθετηθούν τα γλυπτά του στην αρχική τους θέση; «Συμφυρμός» αρχαίων και νέων κτισμάτων στο οικόπεδο Μακρυγιάννη, «συμφυρμός» αυθεντικού και νέου μαρμάρινου υλικού και στον Παρθενώνα… Όπως βλέπετε, ενός κακού γενομένου, μύρια έπονται…


Αρχή της σελίδας