ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

1/5/2003
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Aπόστολος Kώστιος, Πρόεδρος του Eλληνικού Tμήματος του Eθνικού Συμβουλίου Mουσικής της UNESCO

«H ελληνική μουσική αξίζει μια θέση στο παγκόσμιο στερέωμα»


O καθηγητής κ. Απόστολος Κώστιος, ως Πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος του Εθνικού Συμβουλίου Μουσικής της UNESCO, υπογραμμίζει πως το «καθήκον του μουσικολόγου στον εικοστό πρώτο αιώνα δεν είναι μόνο να γράψει περισσότερα βιβλία και να διδάξει». «Πρέπει» όπως ο ίδιος τονίζει, «να αφιερώσει ένα μεγάλο μέρος των δυνάμεων και του χρόνου του προκειμένου να προωθήσει την ελληνική μουσική βγάζοντάς την έξω από τα σύνορά της». Τον σκοπό αυτό εξυπηρετεί και ο θεσμός των μουσικών βραβείων που για πρώτη φορά οργάνωσαν φέτος το Ελληνικό Τμήμα του Εθνικού Συμβουλίου Μουσικής της UNESCO και το Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο κ. Κώστιος μας μιλά για τις μουσικές σπουδές στη χώρα μας, για τη διάκριση ‘εμπορικής’ και ‘ποιοτικής’ μουσικής αλλά και για τα ιδιαίτερα στοιχεία της ελληνικής μουσικής η οποία επιτέλους «αξίζει μια θέση στο παγκόσμιο στερέωμα...»

Ο κ. Κώστιος

Ερώτηση: Κύριε καθηγητά, ποιοι είναι οι σκοποί του Ελληνικού Τμήματος του Εθνικού Συμβουλίου Μουσικής της UNESCO;

Απάντηση: Το Ελληνικό Τμήμα ιδρύθηκε πριν από σαράντα χρόνια από τον αείμνηστο μαέστρο και συνθέτη Αντίοχο Ευαγγελάτο. Αντίστοιχα τοπικά Συμβούλια υπάρχουν και στις άλλες χώρες. O ρόλος τους είναι κυρίως να παρέχουν πληροφορίες και ενημέρωση σε όσους, από το εσωτερικό ή από το εξωτερικό, ζητούν πληροφορίες σχετικά με τα πολιτιστικά δρώμενα που πραγματοποιούνται σε μια χώρα. Έτσι λοιπόν και το Ελληνικό Τμήμα του Εθνικού Συμβουλίου Μουσικής της UNESCO έχει κυρίως τον ρόλο ενός κέντρου πληροφόρησης. Βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τα υπόλοιπα Τμήματα ανά τον πλανήτη και παρέχει πληροφορίες για τα φεστιβάλ, τις ορχήστρες και τις λοιπές καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Επίσης, το Ελληνικό Τμήμα διαδραματίζει ακόμα έναν πολύ σημαντικό ρόλο. Προσπαθεί σε συνεργασία και με άλλους φορείς να σταθεί αρωγός της Ελληνικής πολιτείας προκειμένου να δημιουργηθούν όλες εκείνες οι απαραίτητες υποδομές, όπως για παράδειγμα μια Εθνική Μουσική Βιβλιοθήκη που δυστυχώς δεν διαθέτουμε ως χώρα.

Ερώτηση: Λίγες εβδομάδες πριν πραγματοποιήσατε μια εκδήλωση για να τιμήσετε τους Έλληνες καλλιτέχνες. Τι προσπαθείτε να επιτύχετε με το νέο αυτό θεσμό των μουσικών βραβείων;

Απάντηση: Η εκδήλωση εκείνη ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του Αντίοχου Ευαγγελάτου καθώς συνέπεσε με τα σαράντα χρόνια από την ίδρυση του Τμήματος και τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Αντίοχου Ευαγγελάτου. Σκοπός της πολύ επιτυχημένης εκδήλωσης ήταν να δώσει ένα ηθικό κίνητρο στους νεώτερους μουσικούς εκτελεστές αλλά και να τιμήσει ορισμένους πολύ σημαντικούς παλαιότερους. Θέλησή μας είναι να βοηθήσουμε τη λόγια ελληνική μουσική, η οποία δυστυχώς είναι σε μεγάλο βαθμό παραμελημένη. Θέλουμε να διαδοθεί και να αναγνωριστεί η ελληνική έντεχνη μουσική στον τόπο της προκειμένου να μπορέσει να βγει και εκτός των συνόρων. Πρέπει επιτέλους να πάψουμε να είμαστε απόντες από τον διεθνή μουσικό στίβο. Φυσικά, το Πανεπιστήμιό μας δεν μπορούσε να μην είναι παρόν σε μια τόσο σημαντική προσπάθεια. Έτσι, τόσο η Γενική Συνέλευση του Μουσικού Τμήματος όσο και οι Πρυτανικές Αρχές προσέφεραν την αμέριστη συμπαράστασή τους ώστε όλα να εξελιχθούν άψογα.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι το επίπεδο των μουσικών σπουδών στην Ελλάδα είναι ικανό να δώσει ώθηση σε μια τέτοια προσπάθεια;

Απάντηση: Μετά τη δημιουργία των Μουσικών Τμημάτων σε Πανεπιστημιακό επίπεδο πιστεύω ότι τα πράγματα έχουν βελτιωθεί πάρα πολύ. ¶λλαξε θα λέγαμε το τοπίο, διότι αφενός δημιουργήθηκε βαθμίδα ανωτάτων σπουδών στη μουσική και τη μουσικολογία, αφετέρου ενισχύθηκε η ευγενική άμιλλα, αναγκάστηκαν και τα ωδεία να ανεβάσουν σημαντικά το επίπεδο των παρεχομένων σπουδών. ¶ρχισαν σιγά σιγά να πραγματοποιούν σεμινάρια, διαλέξεις, να φέρνουν καθηγητές από το εξωτερικό, να εντάσσουν μουσικολογικά μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών τους κλπ. Επομένως, οι μουσικές σπουδές βρίσκονται σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο και μπορούν να βοηθήσουν προς την κατεύθυνση που σας προανέφερα.
Ωστόσο, πρέπει ακόμα να γίνουν πάρα πολλά και δυστυχώς η Πολιτεία δεν δείχνει το ανάλογο ενδιαφέρον. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι στον τόπο μας δεν υπάρχει αυτό που ονομάζουμε «πυραμίδα μουσικών σπουδών». Oι μουσικές σπουδές αρχίζουν στα ωδεία –το πτυχίο των οποίων κανείς δεν ξέρει πού ανήκει, αν είναι ανωτέρου ή ανωτάτου επιπέδου– και συνεχίζονται απότομα σε ανώτατο επίπεδο με τα Πανεπιστημιακά Τμήματα Μουσικών Σπουδών. Επίσης, τα ωδεία ως πολιτιστικοί φορείς υπάγονται στο Υπουργείο Πολιτισμού, ενώ φυσικά τα Πανεπιστημιακά Τμήματα στο Υπουργείο Παιδείας… Επιπροσθέτως, υπάρχουν σημαντικότατες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή. Για να σας φέρω δύο μόνο παραδείγματα, η χώρα μας είναι από τις ελάχιστες που δεν διαθέτει Μουσική Ακαδημία και Εθνική Μουσική Βιβλιοθήκη.

Ερώτηση: Κύριε Κώστιε, πώς μπορούμε να κατατάξουμε ένα μουσικό έργο στη λεγόμενη «υψηλή» τέχνη; Με ποια κριτήρια γίνεται η κατάταξη αυτή;

Απάντηση: Oι παράγοντες μιας τέτοιας κατάταξης είναι απροσδιόριστοι. Μάλιστα, το ερώτημα αυτό το θέτω συχνά σαν άσκηση στους φοιτητές μου. Μπορεί ασφαλώς κανείς να φέρει πολλά επιχειρήματα τα οποία τείνουν ορισμένες φορές να πείσουν τον συνομιλητή σου. Ωστόσο, απόδειξη δεν υπάρχει, όπως θα είχαμε για παράδειγμα στις θετικές επιστήμες. Αυτό είναι και το μεγάλο «έλλειμμα» της κλασικής αισθητικής, όσον αφορά τη μουσική, το γεγονός ότι δεν κατάφερε να δώσει απάντηση κοινής αποδοχής σε αυτό το ερώτημα. Θα μπορούσαμε βέβαια να υποστηρίξουμε ότι το μεγάλο έργο έχει διαχρονικότητα και κοινή αποδοχή. Όταν ένα μουσικό έργο παίζεται συνεχώς για διακόσια και πλέον χρόνια και κάθε φορά κατορθώνει να συγκινεί τους ακροατές, αυτό κάτι σημαίνει. Σημαίνει ότι κουβαλά ένα διαχρονικό μήνυμα, κάτι αφηρημένο και μυστηριώδες που αναδεικνύει τον πολυδιάστατο και πολυεπίπεδο χαρακτήρα του.

Ερώτηση: Σας έχω ακούσει να υποστηρίζετε ότι ποιότητα υπάρχει σε κάθε είδος μουσικής, μια δήλωση που σε ορισμένους συναδέλφους σας ακούγεται αιρετική...

Απάντηση: Η ποιότητα δεν είναι προνόμιο μόνο της κλασικής μουσικής. ¶λλωστε δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι αυτή η λεγόμενη «υψηλή» τέχνη, σε ό,τι αφορά τη μουσική τουλάχιστον, αφορά διαχρονικά το 15 με 20% του παγκόσμιου κοινού. Δεν είναι δυνατόν λοιπόν να αγνοήσουμε τι ακούει το υπόλοιπο 80% του πληθυσμού. Δεν μπορείς και δεν επιτρέπεται κιόλας να αδιαφορείς για τα υπόλοιπα είδη μουσικής που ακούει ο κόσμος, ιδιαίτερα σε εμάς που διδάσκουμε μουσικολογία. Πρέπει να έχουμε την ευαισθησία και να μην κλείνουμε τα μάτια. Αυτή η ελιτίστικη φράση «εμείς είμαστε ποιοτικοί και ασχολούμαστε μόνο με τον Μπετόβεν, το Μότσαρτ κλπ. και δεν μας ενδιαφέρει από εκεί και κάτω τι ακούει ο υπόλοιπος κόσμος» δεν μπορεί να γίνει ανεκτή, καθώς πάντοτε θα υπάρχουν εργάτες που όταν γυρίζουν κουρασμένοι σπίτι τους δεν θα έχουν καμία διάθεση να ακούσουν Μπετόβεν ή Μότσαρτ. Χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να φέρουμε όλους τους ανθρώπους σε επαφή και με κάποια άλλα είδη μουσικής περισσότερο πολυεπίπεδα και πολυδιάστατα, όπως προανέφερα. Τελικά, η σύνθεση των πραγμάτων, η διαλεκτική σύνθεση και όχι ο αποκλεισμός είναι αυτό που πρέπει να επιτύχουμε. Όχι: εάν είμαι της κλασικής, δεν είμαι της λεγόμενης ‘ελαφράς’. Είδος μουσικής δεν είναι και αυτό; Πειράζει λοιπόν να είμαι και στα δυο είδη μέσα και να μπορώ να τα προσεγγίζω, να τα καταλαβαίνω και να τα χαίρομαι; ¶λλωστε ποιο σκοπό έχει η τέχνη; Δεν έχει σκοπό την έκφραση, την επικοινωνία;

Ερώτηση: Η Ελλάδα έχει να παρουσιάσει κάτι πρωτότυπο στην έντεχνη μουσική;

Απάντηση: Στο εξωτερικό, που έζησα για πολλά χρόνια, υπάρχει η διάκριση μεταξύ της μουσικής που προορίζεται για διασκέδαση, αυτή που εμείς ονομάζουμε ‘ελαφρά’ και της λεγόμενης ‘ποιοτικής’ μουσικής ή μουσικής θα λέγαμε κάποιων άλλων απαιτήσεων, η οποία έρχεται να καλύψει και άλλες ανάγκες εκτός από αυτή της διασκέδασης. Στην Ελλάδα καταφέραμε και πετύχαμε ένα είδος μουσικής το οποίο βρίσκεται ανάμεσα σε αυτές τις δυο κατηγορίες. Αυτό, για παράδειγμα, που έκανε ο Χατζηδάκης, ο Θεοδωράκης, ο Ξαρχάκος, ο Κραουνάκης και ο Σαββόπουλος σήμερα και άλλοι πολλοί, είναι ένα είδος μουσικής που το συναντάμε μόνο στην Ελλάδα, ένα είδος μοναδικό και πάρα πολύ σημαντικό. Δημιουργήσαμε με το πάντρεμα της καλής ελληνικής μουσικής με την έξοχη ελληνική ποίηση έναν μουσικό πολιτισμό ο οποίος κατάφερε να αγκαλιάσει πολύ μεγαλύτερες λαϊκές μάζες. Και αυτόν τον μουσικό πολιτισμό έχουμε καθήκον να προβάλουμε. Η ελληνική μουσική αξίζει μια θέση στο παγκόσμιο στερέωμα. Το πιστεύω ακράδαντα και θα αγωνιστούμε γι’ αυτό με όλες μας τις δυνάμεις.


Αρχή της σελίδας