ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

15/3/2003
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Mιχαήλ Σέχας, Oμότιμος Kαθηγητής Aγγειοχειρουργικής, ζωγράφος

Στον καμβά της… Iατρικής Aπεικόνισης


O Oμότιμος καθηγητής της Ιατρικής Σχολής Μιχαήλ Σέχας είναι γνωστός ως ένας από τους θεμελιωτές της σύγχρονης αγγειοχειρουργικής στη χώρα μας. Η χειρουργική, όπως ο ίδιος μας εξομολογείται, υπήρξε στην επαγγελματική του ζωή ο μεγάλος του έρωτας στον οποίο αφιερώθηκε απόλυτα όλα τα χρόνια της σταδιοδρομίας του. Λίγοι όμως είναι αυτοί που γνωρίζουν τον άλλο μεγάλο έρωτα του καθηγητή Σέχα, τη ζωγραφική. Συνδυάζοντας τις δύο αυτές μεγάλες του αγάπες ο Μιχαήλ Σέχας συνήθιζε μετά το τέλος των επεμβάσεων να αποτυπώνει με σκίτσα στο βιβλίο του χειρουργείου ό,τι είχε προσφέρει θεραπευτικά στον ασθενή κατά τη διάρκεια της χειρουργικής επέμβασης. Η ιατρική απεικόνιση ήταν και είναι για τον καθηγητή Σέχα απαραίτητο εργαλείο για την εμπέδωση της γνώσης, συνέχιση και επέκταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτό αποδεικνύει άλλωστε ξεκάθαρα και το νέο του βιβλίο με τίτλο «30 Χρόνια Χειρουργικής», στις σελίδες του οποίου ο καθηγητής Σέχας καταγράφει μια σειρά από χειρουργικές επεμβάσεις πλαισιωμένες από ιατρικές απεικονίσεις που συνθέτουν το χρονικό της εξέλιξης της αγγειοχειρουργικής στη χώρα μας. Πρόκειται για το απόσταγμα της χειρουργικής του εμπειρίας αλλά και για ένα πολύτιμο βοήθημα διδασκαλίας και εκπαίδευσης των νέων ιατρών.

Σκίτσο του κ. Σέχα
από τον ίδιο

Ερώτηση: Κύριε καθηγητά το νέο σας βιβλίο είναι ένας χειρουργικός άτλαντας ο οποίος ωστόσο περιλαμβάνει ορισμένες πολύ σημαντικές πρωτοτυπίες. Πρόκειται θα λέγαμε για ένα καθαρά επιστημονικό έργο με αρκετές όμως καλλιτεχνικές ανησυχίες...

Απάντηση: Πράγματι πρόκειται για ένα επιστημονικό βιβλίο με ένα έντονο καλλιτεχνικό ύφος καθώς περιλαμβάνει σκίτσα εγχειρήσεων τα οποία πραγματοποίησα τα τελευταία τριάντα χρόνια. Έτσι, ενώ το βιβλίο μοιάζει αρχικά ένας άτλαντας χειρουργικής, εντούτοις διαφέρει στο ότι μια εγχείρηση δεν παρουσιάζεται από την αρχή έως το τέλος κατά στάδια αλλά παρουσιάζονται πραγματικές περιπτώσεις ασθενών, τα προβλήματα της κάθε περίπτωσης καθώς και τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίστηκαν στην πράξη τα προβλήματα αυτά. Επομένως οι περιπτώσεις παρουσιάζονται όπως ακριβώς ήταν στο χειρουργείο και όχι όπως γράφονται συνήθως στα διάφορα συγγράμματα. Και αυτό νομίζω ότι είναι μια σημαντική πρωτοτυπία και κατά τη γνώμη μου ένας πολύ διδακτικός τρόπος των εγχειρήσεων και των τρόπων της θεραπείας των διαφόρων αγγειοπαθειών. Επίσης ένα ακόμα χαρακτηριστικό του βιβλίου είναι ότι καλύπτει χρονικά μια περίοδο τριάντα χρόνων δείχνοντας έτσι την πορεία και εξέλιξη της χειρουργικής και ιδιαίτερα της αγγειακής χειρουργικής στο διάστημα αυτό. Βεβαίως μια ακόμα μεγάλη πρωτοτυπία του βιβλίου είναι και το καθαρά, μπορούμε να πούμε, καλλιτεχνικό μέρος του που περιλαμβάνει σκίτσα συναδέλφων μου στην Ιατρική Σχολή Αθηνών, σκίτσα ιατρών στο νοσοκομείο καθώς και σκίτσα φοιτητών μου.

Ερώτηση: Πώς σας γεννήθηκε η ιδέα γι’ αυτό το βιβλίο;

Απάντηση: Μου άρεσε πάντοτε να ζωγραφίζω και επειδή δεν είχα πολύ καιρό λόγω της ειδικότητάς μου για να ασκηθώ στη ζωγραφική στράφηκα προς την ιατρική απεικόνιση, δηλαδή τη σχεδίαση σκίτσων ιατρικού περιεχομένου. Με τον τρόπο αυτό άρχισα να εικονογραφώ ιατρικά βιβλία συναδέλφων και στη συνέχεια δικά μου. Επίσης συνηθίζω όλα αυτά τα χρόνια να απεικονίζω στα βιβλία του χειρουργείου τα ευρήματα μετά από κάθε εγχείρηση. Αυτά τα βιβλία, ύστερα από τόσο καιρό, έχουν πάει στα υπόγεια των νοσοκομείων και είμαι βέβαιος πως μετά από μερικά χρόνια δεν θα υπάρχουν. Έτσι, για να τα περισώσω σκέφτηκα να τα δημοσιεύσω δίνοντας παράλληλα και ένα στίγμα της δουλειάς μου όλα αυτά τα τριάντα χρόνια.

Ερώτηση: Ποιο είναι το κοινό στο οποίο απευθύνεται το βιβλίο;

Απάντηση: Το βιβλίο προορίζεται για ένα ευρύ φάσμα αναγνωστών. Για τους πολύ ειδικούς, τους αγγειοχειρουργούς οι οποίοι θα βρουν μέσα εκεί συγκεντρωμένη μια πείρα από έναν παλαιό και έμπειρο θέλω να πιστεύω χειρούργο. Προορίζεται, όμως, και για το γενικό ιατρό που θέλει να ενημερωθεί για το πώς εξελίχθηκε η ειδικότητα αυτή αλλά και για το φοιτητή καθώς πιστεύω ότι με το βιβλίο αυτό μπορεί να κατανοήσει καλύτερα τις διάφορες μεθόδους και την ιατρική σκέψη επάνω στην πράξη. Από την άλλη μεριά, ελπίζω το βιβλίο να αποτελέσει ένα ερέθισμα για όσους θέλουν να ασχοληθούν με την ιατρική απεικόνιση η οποία στη χώρα μας είναι δυστυχώς σχεδόν ανύπαρκτη.

Ερώτηση: Πώς ασχοληθήκατε με την ιατρική απεικόνιση;

Απάντηση: Ξεκίνησα ως φοιτητής να απεικονίζω ορισμένους συναδέλφους μου συμφοιτητές και καθηγητές. Επίσης συνήθιζα να απεικονίζω τα δύσκολα σημεία ενός μαθήματος δεδομένου ότι είμαι οπτικός τύπος και αυτό με βοηθούσε ιδιαίτερα. Στη συνέχεια βρέθηκα για μετεκπαίδευση στην Αμερική μια εποχή όπου γεννιόντουσαν η καρδιακή και η αγγειακή χειρουργική. Έβλεπα κάποιες εκπληκτικές χειρουργικές επεμβάσεις που γίνονταν για πρώτη φορά στην ιστορία της χειρουργικής από τους ίδιους τους εμπνευστές τους. Όλα αυτά λοιπόν ήθελα να τα συγκρατήσω και πίστευα ότι μπορούσα να το κάνω καλύτερα με το να τα απεικονίζω. Έτσι, απεικόνιζα τα κύρια σημεία των εγχειρήσεων που έβλεπα, σκίτσα που σήμερα δείχνουν πώς δημιουργήθηκαν αυτές οι δυο μεγάλες ειδικότητες και που για μένα έχουν πολύ μεγάλη αξία.

Ερώτηση: Ποιοι ήταν αυτοί που σας επηρέασαν στη ζωγραφική;

Απάντηση: Αυτός που με επηρέασε πάρα πολύ ήταν ο Walt Disney, αυτή η πολύ μεγάλη προσωπικότητα, η ιδιοφυΐα της κινηματογραφικής απεικόνισης και της τέχνης γενικότερα. O δεύτερος που με επηρέασε ήταν ο Frank Netter, ένας χειρουργός και καλλιτέχνης ο οποίος εγκατέλειψε τη χειρουργική για να αφιερωθεί στην ιατρική απεικόνιση. Νομίζω ότι έκανε τις ωραιότερες ιατρικές απεικονίσεις που έχουν υπάρξει ποτέ. Επί τριάντα σχεδόν χρόνια δίδασκε και διέδιδε την ιατρική γνώση δημιουργώντας απεικονίσεις για όλους σχεδόν τους κλάδους της ιατρικής.

Eρώτηση: Η ενασχόλησή σας με την ιατρική περιόρισε την τάση σας για τη ζωγραφική;

Aπάντηση: Την περιόρισε θα λέγαμε μέχρις εξαφανίσεως. Γιατί η ζωγραφική, όπως άλλωστε όλες οι τέχνες, απαιτούν πολύωρη και κοπιαστική άσκηση. Μπορεί να υπάρχει το ταλέντο αλλά χρειάζεται και να το εξασκήσεις προκειμένου να αναπτυχθεί. Εάν δεν το δουλέψεις όσο ταλέντο και να έχεις δεν είναι ικανό από μόνο του. Η χειρουργική δεν μου άφηνε πολύ χρόνο για εξάσκηση δεδομένου ότι είναι μια ειδικότητα πολύ βαριά και απαιτητική, χρειάζεται σωματική αλλά και πνευματική αφοσίωση.

Eρώτηση: Γνωρίζουμε όμως πως τα σκίτσα τα χρησιμοποιούσατε και ως διδακτικό εργαλείο...

Aπάντηση: Ναι πράγματι. Όλα μου τα μαθήματα τα απεικόνιζα στον πίνακα με σχήματα και οι φοιτητές πραγματικά ενθουσιάζονταν. Γιατί ο φοιτητής δεν θέλει ένα στεγνό μάθημα χωρίς εικόνα. Όσο καλό και αν είναι το μάθημα εάν δεν πλαισιώνεται από εικόνες ο φοιτητής το βαριέται και μετά από δέκα λεπτά κουράζεται και νυστάζει για να μην πω κοιμάται… Τα μαθήματα σε αμφιθέατρο με ένα τεράστιο αριθμό φοιτητών είναι κουραστικά. Όταν όμως ο καθηγητής διανθίζει το μάθημα με εικόνες φωτεινές, καθαρές, νομίζω ότι οι φοιτητές το εκτιμούν ιδιαίτερα. Η εικόνα, εξάλλου, έχει πολύ μεγάλη δύναμη και βοηθά σημαντικά στην εμπέδωση του μαθήματος.

Eρώτηση: Πόσο σημαντική είναι η ιατρική απεικόνιση στη χειρουργική και γιατί επιλέξατε το σκίτσο ως εργαλείο και όχι τη φωτογραφία;

Aπάντηση: Το σκίτσο είναι νομίζω ανυπέρβλητο για την απεικόνιση εγχειρήσεων. Η φωτογραφία όσο καλή και να είναι, ακόμα και η έγχρωμη δεν είναι δυνατόν να δώσει την ακρίβεια και το βάθος της εικόνας την οποία δίνει το καλό ιατρικό σκίτσο. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο όλοι οι μεγάλοι άτλαντες της χειρουργικής εικονογραφούνται με σκίτσα και όχι με φωτογραφίες.

Eρώτηση: Υπάρχει ειδικός κλάδος στην Ιατρική που να ασχολείται με την απεικόνιση;

Aπάντηση: Στην Ελλάδα όχι, στο εξωτερικό όμως και κυρίως στη Δύση υπάρχει το λεγόμενο medical illustration δηλαδή Τμήματα στις Iατρικές Σχολές που ασχολούνται με την ιατρική απεικόνιση με τη βοήθεια του σκίτσου, της ζωγραφικής και της φωτογραφίας. Επίσης, όλα τα μεγάλα νοσοκομεία και τα μεγάλα ιατρικά κέντρα διαθέτουν ανάλογα Τμήματα.
Πιστεύετε πως υπάρχει χώρος στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο ώστε να αναπτυχθεί η ειδικότητα της ιατρικής απεικόνισης;
Θα έλεγα πως ναι. Θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει και στη χώρα μας ένα Τμήμα ιατρικής απεικόνισης που θα δώσει τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να αναπτύξουν τις ικανότητές τους.

Eρώτηση: Η τεχνολογία πόσο έχει επηρεάσει τον κλάδο της ιατρικής απεικόνισης;

Aπάντηση: Τον έχει επηρεάσει πάρα πολύ και φοβάμαι ότι σε πολύ λίγα χρόνια η τεχνολογική εξέλιξη θα βάλει στο περιθώριο τις παραδοσιακές τεχνικές ιατρικής απεικόνισης όπως είναι η ζωγραφική και το σκίτσο. ¶λλωστε, σήμερα με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και τα διάφορα λογισμικά πακέτα μπορεί κανείς να ζωγραφίσει χωρίς να διαθέτει κανένα ταλέντο και μάλιστα με μεγάλη ευκολία. Oι ελάχιστοι συνάδελφοι στην Ελλάδα που ασχολούνται με την ιατρική απεικόνιση έχουν ήδη στραφεί προς τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να απεικονίσουν τις εγχειρήσεις τους. Με το χρόνο η τεχνολογία θα βάλει το χειροποίητο στο περιθώριο. Αλλά πιστεύω ότι πάντοτε μέσα στην επιστήμη και την τεχνολογία πρέπει να υπάρχει και χώρος για την τέχνη.

Eρώτηση: Ποια είναι τα επόμενά σας σχέδια; Σκέφτεστε ίσως να ασχοληθείτε πλέον περισσότερο με την τέχνη;

Aπάντηση: Ακόμα δεν έχω εγκαταλείψει το επάγγελμα της αγγειοχειρουργικής. Ωστόσο, πράγματι τώρα νοιώθω μεγαλύτερη την ανάγκη να αρχίσω να ασχολούμαι περισσότερες ώρες με τη ζωγραφική και την ιατρική απεικόνιση.


Αρχή της σελίδας