ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕYΞΕΙΣ - ΠΡΟΣΩΠΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη: M. Σταθόπουλος, Kαθηγητής, πρώην Πρύτανης και Yπουργός - Eπίδοση Tιμητικού Tόμου
Συνέντευξη - Πρόσωπα:
Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα

Συνέντευξη:
ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΚΡΙΜΙΤΖΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΠΑΠΑΔΙΑ-ΛΑΛΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. Kαρράς

Πρόσωπα - Συνέντευξη: K. Σπινέλλη
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Kαθηγητής A. Γ. Παπαβασιλείου - Eργαστήριο Bιολογικής Xημείας

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Iωάννης-Θεοφάνης Παπαδημητρίου, ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής: Eπίδοση τιμητικού τόμου

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Aναστάσιος-Παύλος Λεβέντης

Πρόσωπα - Συνέντευξη: Kαθηγητής Riccardo Campa
Πρόσωπα - Συνέντευξη: N. Σταυρακάκης
Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Ο Γ. ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ και ο κ. Π. ΠΑΤΣΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΝΤΑΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΖΩΗ ΣΑΜΑΡΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΣΤΕΛΛΑ ΠΡΙΟΒΟΛΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΑΘ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Θ. ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Γ. ΜΠΑΜΠΙΝΙΩΤΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΆΡΗΣ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
Α. Μ. ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
NIGEL BEVAN

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΚΑΙ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ

Πρόσωπα - Συνέντευξη:
A. E. H. EMERY

Συνέντευξη:
Β. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
Μ. DÉON

Συνέντευξη:
Θ. ΠΕΛΕΓΡΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
Λ. ΚΑΚΙΣΗ

Συνέντευξη:
Ε. C. PRESCOTT

Συνέντευξη:
ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΝΩΛΑΓΑΣ

Συνέντευξη:
ROBERT GALLO

Συνέντευξη:
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΕΡΕΦΟΣ

Συνέντευξη:
G. C. CHRISTIE

Συνέντευξη:
Χ. ΚΟΥΤΗΦΑΡΗΣ

Συνέντευξη:
JERKER BLOMQVIST

Συνέντευξη:
P. A. Yotopoulos

Συνέντευξη:
Μ. Παπαμιχαήλ

Συνέντευξη:
Recep Akdag

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
Βασίλειος Μαρκεζίνης

Συνέντευξη:
JAMES MERRIT DOWNEY

Συνέντευξη:
VACLAV KLAUS

Συνέντευξη:
MEIR STAMPFER

Συνέντευξη:
FRANCESCO BERLINGIERI

Συνέντευξη:
FERNARD LABRIE

Συνέντευξη:
ALLAN TEMPLETON

Συνέντευξη:
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΖΕΒΕΓΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΑΛΙΤΗΣ

Συνέντευξη:
JOHANNES KODER

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD LAWRENCE HUNTER

Συνέντευξη:
GUY VERHOFSTADT

Συνέντευξη:
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

Συνέντευξη:
Ν. ΛΕΓΑΚΗΣ - Ε. ΓΙΑΜΑΡΕΛΛΟΥ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΚΡΙΑΡΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
MARTHA NUSSBAUM

Συνέντευξη:
GRIGORY ARSH

Συνέντευξη:
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΟΣ ΛΥΣΣΑΡΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΦΩΚΑΣ

Συνέντευξη:
ΒΥΡΩΝ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
MARVIN CARLSON

Συνέντευξη:
PETER AGRE

Συνέντευξη:
TOMAS HAGG

Συνέντευξη:
Π.B. ΠΑΣΧΟΣ

Συνέντευξη:
Αρχιεπίσκοπος Αμερικής κ.κ. Δημήτριος

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel (β' μέρος)

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΙΔΗΣ

Συνέντευξη:
G. Conte, R. Thomas, J. Dangel

Συνέντευξη:
GIULIO FERRONI

Συνέντευξη:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΣΠΥΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ

Συνέντευξη:
VALENTIN GARCIA YEBRA

Συνέντευξη:
ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ ΤΑΜΠΑΚΗ-ΙΩΝΑ

Συνέντευξη:
Γ. ΚΡΕΑΤΣΑΣ

Συνέντευξη:
ΠΑΝΟΣ ΚΑΖΑΚΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

Συνέντευξη:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥΔΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΥΤΣΕΛΙΝΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΟΥΜΑΝΤΟΣ

Συνέντευξη:
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΠΡΟΥΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

Συνέντευξη:
ΛΟΥΚΑΣ ΣΠΑΡΟΣ

Συνέντευξη:
ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ

Συνέντευξη:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
ΕΛΕΝΗ ΦΕΣΣΑ-ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ

Συνέντευξη:
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΡΥΣΑΦΗΣ

Συνέντευξη:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΤΑΜΗΣ

Συνέντευξη:
ΧΡΥΣΑΝΘΟΣ ΧΡΗΣΤΟΥ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΓΚΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
SIR GEOFFREY LLOYD

Συνέντευξη:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΛΑΛΑΣ

Συνέντευξη:
JOERG SCHAEFER

Συνέντευξη:
OΙ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΤΟΥ «TΕΧΝΩΝ EΠΙΣΚΕΨΙΣ»

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΣ - ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΛΕΚΚΑΣ

Συνέντευξη:
KΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣBOΛOΠOYΛOΣ

Συνέντευξη:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΒΒΑΣ

Συνέντευξη:
STANLEY HOFFMANN

Συνέντεξη:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΩΣΤΙΟΣ

Συνέντεξη:
ALBERT BANDURA

Συνέντεξη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΧΡΥΣΟΣ

Συνέντεξη:
ΜΙΧΑΗΛ ΣΕΧΑΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΟΣ XΑΤΖΗΧΡΗΣΤΙΔΗΣ

Συνέντεξη:
NΙΚΗΦΟΡΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΣ

Συνέντεξη:
ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΥ

Ομιλία:
JORGE SAMPAIO

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

Συνέντευξη:
JEFFREY M. DRAJEN

Συνέντευξη:
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΡΟΥΚΟΥΝΑΣ

Συνέντευξη:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΡΙΜΠΑΣ

Συνέντευξη:
RICHARD POSNER

Συνέντευξη:
ΓPHΓOPIOΣ ΠONTIΦHΞ

Συνέντευξη:
Α. ΔΑΝΑΣΣΗΣ - ΑΦΕΝΤΑΚΗΣ

Συνέντευξη:
V. NAVASKY

Συνέντευξη:
Δ.Σ. ΓΑΛΑΝΟΣ

Συνέντευξη:
LOUIS IGNARRO

Συνέντευξη:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΕΗΣ

Συνέντευξη:
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ

Συνέντευξη:
ΕΠ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Συνέντευξη:
ΑΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Συνέντευξη:
M.J. OSBORNE

Συνέντευξη:
ΤΙΤΟΣ ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ

1/12/2002
Συνέντευξη στον Σ.Ν. Κοδέλλα
Μορφή εύκολης εκτύπωσης

Tίτος Πατρίκιος, ποιητής, Πρόεδρος της Πολιτιστικής Oλυμπιάδας

Kαλλιτεχνική δημιουργία: «στα όρια του πνευματικά ακραίου»


O κ. Τίτος Πατρίκιος εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή «Χωματόδρομος» το 1954. Έκτοτε, η αδιάλειπτη και δημιουργική παρουσία του στα ελληνικά γράμματα, παράλληλα με μια σαφή και δηλωμένη κοινωνική δραστηριοποίηση, τον καθιστούν μια ιδιαίτερη προσωπικότητα στο χώρο της σύγχρονης λογοτεχνίας μας.
Γεννημένος στην Αθήνα το 1928, με σπουδές Νομικών, Κοινωνιολογίας και Φιλολογίας στην Αθήνα και το Παρίσι, εξάσκησε για χρόνια το επάγγελμα του δικηγόρου και του μεταφραστή σημαντικότατων έργων της παγκόσμιας γραμματείας. Διετέλεσε επιστημονικός σύμβουλος της UNESCO στο Παρίσι και της FAO στη Ρώμη. Η έντονη αντιστασιακή του δράση τον οδήγησε σε τόπους εξορίας στις αρχές της δεκαετίας του ‘50 και σ’ ένα δυναμικό ‘παρών’ στα γεγονότα του Μάη του ‘68.
Εγκωμιαστικές κριτικές σε ελληνικά και διεθνή έντυπα αναφέρονται σε μια ποίηση που στοχάζεται και αμφιβάλλει, που συνδυάζει με αριστοτεχνικό τρόπο το λυρισμό με την ειρωνεία, την αφήγηση με την αλληγορία, αρνείται το δογματισμό και αποκαλύπτει τη γοητεία της καθημερινότητας.
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο κ. Τίτος Πατρίκιος μάς μιλά, με λόγο χειμαρρώδη και παθιασμένο, για την ιδεολογία, την εξουσία, την ευθύνη των πνευματικών ανθρώπων, το όραμά του από τη θέση του ως προέδρου της Πολιτιστικής Oλυμπιάδας του 2004 και κυρίως για την ποίηση, για τους στίχους που «παίρνουν απρόσμενα τ’ ανάστημά τους, μια μέρα σηκώνουνε κεφάλι (…) όσο να φύγουν κάποτε οριστικά και να μην είναι πια δικοί σου μόνο».

Ο κ.Πατρίκιος


Ερώτηση:Ποιο είναι το όραμά σας για την Πολιτιστική Oλυμπιάδα; Τι θα θεωρήσετε επιτυχία στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων αυτών;

Απάντηση: Το όραμα μου, το οποίο όμως συμπίπτει και με το γενικότερο, είναι η πολιτιστική δραστηριότητα να αποκτήσει μια οικουμενική διάσταση με τον ίδιο τρόπο που οικουμενική διάσταση έχουν και τα αθλητικά γεγονότα αυτή τη στιγμή. Μια διάσταση η οποία θα εκτείνεται στο χώρο. Το ζήτημα για εμένα είναι να γνωρίσουμε την Ευρώπη και να πάμε και πέρα από την Ευρώπη ως προς τον χώρο. Ταυτοχρόνως όμως, να αποκτήσει μια διάσταση και ως προς το χρόνο, δηλαδή να μπορέσει κανείς μέσα από τα γεγονότα που θα δημιουργήσει η Oλυμπιάδα να βιώσει μια κίνηση από το παρελθόν προς το μέλλον, από την ιστορία προς τα αναμενόμενα, ώστε όλα αυτά να διασταυρωθούν σε ένα πολιτισμικό παρόν.

Ερώτηση: Δανείζομαι τα λόγια σας: ‘κανένας στίχος σήμερα δεν ανατρέπει καθεστώτα/ κανένας στίχος σήμερα δεν κινητοποιεί τις μάζες’. Τι θα μπορούσε, πιστεύετε, να κινητοποιήσει τις μάζες; Ποια είναι η ευθύνη των ανθρώπων του πνεύματος;

Απάντηση:Oι μάζες πάντα κινητοποιούνται από τα μεγάλα τους κοινωνικά, οικονομικά ή και πολιτικά προβλήματα. O ρόλος της ποίησης και της τέχνης γενικότερα είναι ένας ρόλος συνειδητοποίησης, από μικρόψυχους να μας κάνει κάθε στιγμή μεγαλόψυχους. Oι συγγραφείς συνειδητοποιούν τα πράγματα και προσπαθούν να μεταδώσουν τη συνειδητοποίηση αυτή είτε στο επίπεδο της εμπειρίας είτε στο επίπεδο της αίσθησης. Από αυτή την άποψη, λοιπόν, οι στίχοι δεν ανατρέπουν καθεστώτα. Σε ένα άλλο ποίημα όμως, αρκετά μεταγενέστερο, έχω πει ότι οι στίχοι πολλές φορές καταφέρνουν να σημαδέψουν τα καθεστώτα, να δείξουν την πραγματική τους εικόνα, την οποία τα ίδια συχνά προσπαθούν να μεταλλάξουν, να την εξωραΐσουν και να τη μακιγιάρουν.

Ερώτηση: Το σχόλιό σας «Η φαντασία είναι η λογική των άκρων, ενώ η εξουσία είναι η λογική των μέσων όρων» θα μπορούσε να αποτελέσει δικαιολόγηση της αποχής τού καλλιτέχνη από τα κοινά και την κοινωνική δράση;

Απάντηση: Δεν νομίζω ότι υπάρχει απομόνωση ακόμα και στους πιο κλεισμένους στον εαυτό τους καλλιτέχνες, μπορεί να υπάρχει αποχή, απομόνωση από τα κοινωνικά δρώμενα δεν υπάρχει. Το ερώτημα για εμένα πια είναι το εξής: Πώς μπορεί ο συγγραφέας, ο ποιητής, ο καλλιτέχνης να έχει παρουσία στα κοινωνικά δρώμενα. Αλλά και πώς η συμμετοχή του θα γίνει χωρίς να μεταβάλλεται σε εξάρτημα των πολιτικών και των κομματικών κυρίως μηχανισμών. Αυτοί είναι μηχανισμοί υπαρκτοί, δεν μπορείς να τους παραγνωρίσεις, αλλά το πρόβλημα του δημιουργού είναι να μη γίνει εξάρτημα των μηχανισμών ακόμα και αν αυτοί θέλουν να τον μεταβάλλουν σε εξάρτημα. Έχω την άποψη ότι η έμπρακτη πολιτική δεν μπορεί παρά να είναι πολιτική μέσων όρων. Η δημιουργία όμως, η καλλιτεχνική, δεν μπορεί παρά να είναι πολιτική των άκρων, ακραία. Και αυτό το πνευματικώς ακραίο βοηθάει τους ανθρώπους να αναδημιουργήσουν ισορροπίες και να φτάνουν πάντα σε μέσους όρους, γιατί στην καθημερινή μας ζωή δεν μπορούμε να είμαστε πάντα ακραίοι, χρειάζονται κάποιες ισορροπίες.

Ερώτηση: Ποια είναι η θέση του λόγου, και ειδικότερα της ποίησης, σε έναν πολιτισμό της εικόνας, όπως αυτός τείνει να διαμορφωθεί σήμερα, αν δεν έχει ήδη διαμορφωθεί;

Απάντηση: Η εικόνα είναι το θέμα, αυτό που μας επιβάλλεται ως όψη. Νομίζω ότι και τα δυο είναι εξίσου σημαντικά, μόνο που για την πνευματική, κοινωνική και πολιτική ζωή μόνη η εικόνα δεν αρκεί. Για εμένα σήμερα το πρόβλημα είναι περισσότερο η συνεχής ροή ενός κενού λόγου παρά ο πληθωρισμός της εικόνας. Η εικόνα έρχεται και φεύγει. O κούφιος πληθωρικός και ακατάσχετος λόγος πολλές φορές μένει και αυτόν τον λόγο πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Μέσω αυτού του λόγου -αυτή την τρομερή ελληνική λέξη που συμπεριλαμβάνει και την ομιλία και τη σκέψη και το νου και την αιτία- να μπορέσουμε κάποια στιγμή να ξαναδούμε τα πράγματα, να μην γίνουμε και εμείς ένα στοιχείο μιας ακατάσχετης ροής, η οποία από την πολυλογία στο τέλος γίνεται και αυτή ένα φύλλο που το παρασύρει όχι η εικόνα αλλά ο ακατάσχετος λόγος.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι ζούμε πράγματι το τέλος της ιδεολογίας;

Απάντηση: Πιστεύω ότι ζούμε το τέλος ιδεολογιών οι οποίες μόλις τελειώνουν αντικαθίστανται από άλλες. O άνθρωπος δεν μπορεί να ζήσει χωρίς ιδεολογίες και πολλές φορές βλέπουμε ότι ιδεολογίες που πιστέψαμε ότι τελείωσαν αναφύονται. Oι ιδεολογίες αντικαθίστανται αλλά δεν εξαλείφονται. Και πάντως ποτέ ο άνθρωπος δεν μένει χωρίς ιδεολογία. Είναι αναγκαίο για την ύπαρξή του. Αν δεν έχεις έναν τρόπο να βλέπεις και να εξηγείς τα πράγματα, γιατί αυτό είναι μια ιδεολογία, πώς θα τα αντιμετωπίσεις;

Ερώτηση: Το σύνθημα «Να είσαι ρεαλιστής, να ζητάς το ανέφικτο» ήταν το σύνθημα ενός συγκεκριμένου κινήματος σε μια συγκεκριμένη εποχή. Πόσο ρομαντικό φαντάζει στις μέρες μας;

Απάντηση: Αυτό το σύνθημα το έζησα, καθώς είχα την τύχη να ζήσω όλο το Μάιο του Παρισιού. Μας είχε τότε συναρπάσει όλους και εξακολουθεί να συναρπάζει. Έχει την ομορφιά του ακραίου που έχει η τέχνη και λειτουργεί σε εμάς υπαρξιακά ή και ιδεολογικά, αλλά ουδέποτε μπορεί να εφαρμοστεί στην πρακτική ζωή της καθημερινότητας. Είναι ωραίο να πιστεύουμε σε ουτοπίες αλλά να έχουμε συνείδηση ότι αυτές δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη. Μια ουτοπία μπορεί να γίνει τρομερά επικίνδυνη, διότι μπορεί να οδηγήσει στην πλήρη απογοήτευση τους ανθρώπους που βλέπουν το ουτοπικό όραμα να μην πραγματώνεται. Γι’ αυτό κάθε ουτοπία πρέπει να αντιμετωπίζεται με κριτική στάση.

Ερώτηση: Πώς νιώθετε όταν σας λέει κάποιος ότι αγαπάει την ποίησή σας;

Απάντηση: Πρώτα απ’ όλα με ευχαριστεί. Εκείνο δε που με ευχαριστεί περισσότερο από καθετί, και νομίζω ότι είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή ενός ποιητή, ενός συγγραφέα, είναι όταν κάποιος σου λέει: ‘με βοήθησε η ποίησή σου σε μια δύσκολη στιγμή της ζωής μου’ ή ‘με βοήθησε να καταλάβω κάτι που δεν μπορούσα να το συλλάβω πριν’. Πέρα λοιπόν από την πρώτη ανθρώπινη ικανοποίηση που έχεις, αισθάνεσαι ότι δεν πήγε χαμένη αυτή η ζωή, δεν πήγε χαμένη αυτή η προσπάθεια. Ας μην ξεχνάμε ότι η ποίηση, όπως κάθε δουλειά, κάθε τέχνη, είναι μια διανοητική, μια πνευματική, μια ψυχική αλλά και μια πρακτική τέχνη, η οποία απαιτεί μεγάλη αφοσίωση και ατελείωτες εργασιακές ώρες. Όταν κάποιος, λοιπόν, σου πει κάτι καλό, αισθάνεσαι ότι αυτές οι ώρες, αυτή η ζωή, ίσως δεν πήγαν χαμένες.


Αρχή της σελίδας